Hoppa till huvudinnehåll

X3M

Mångfalden har ännu inte nått finländsk tv

Från 2015
teatermasker
Bild: Yle

Den amerikanska komikern och skådespelaren Aziz Ansari skulle, enligt sig själv, aldrig ha tilldelats huvudrollen i serien Master of None. Det här ifall han inte själv skulle ha skrivit serien.

Samma sak sade Amy Schumer om sin huvudroll i filmen Trainwreck. I USA är de vackra, vita och framgångsrika fortfarande den starkaste valutan då man rollsätter för tv och film.

Det här har prisgalorna också tydligt vittnat om. I år tilldelades Viola Davis, för sin prestation i How to Get Away With Murder, som första svarta kvinna någonsin en Emmy Award för bästa huvudroll i en dramaserie.

Aziz Ansari pratar om mångfald hos Stephen Colbert.

Tidigare har minoritetsrollerna existerat för att förstärka stereotypierna; indiern som älskar curry, den asiatiska teknikgurun eller den ryska gangstern. Nu börjar vi se fler och fler amerikanska serier där man inte fäster större uppmärksamhet vid att huvudrollen har utländskt påbrå.

I Finland har vi inte heller speciellt många personer med en utländsk etnisk bakgrund i huvudrollerna då det kommer till våra fiktionsserier och inhemsk film. På reality-fronten ser det lite bättre ut, men där väljs också deltagarna på lite andra premisser än när det kommer till skådespeleri.

Bildtext Lotta Backlund jobbar bland annat med rollsättningen i finländska tv-serier.
Bild: Nina Sederlöf/YLE

En utbildningsfråga

Lotta Backlund är tv-producent och jobbar bland annat med rollsättning i inhemska tv-serier. Hon menar att det inte handlar om att man medvetet väljer bort vissa grupper, utan att det har med skådespelarnas utbildning att göra.

- De flesta regissörer vill ogärna jobba med skådespelare som inte gått på teaterhögskolan, och då finns det inte ännu så mycket variation att tillgå.

Lotta tror inte heller att det är ändamålsenligt att kvotera in minoriteter i huvudrollerna bara för att en viss minoritet skall få mera synlighet.

- Jag vet inte om man ska sitta med en handbok och kryssa för vissa kvoter då man gör rollsättningen.

Trovärdigheten lider

Frågan om mångfald är inte något man fäster så mycket uppmärksamhet vid i finländsk filmindustri.

- Det viktigaste är att man får den bästa möjliga personen att göra en viss roll. Jag tror att de få människor vi ser med utländsk bakgrund inte har fått sin roll för att de tillhör en minoritet utan för att de verkligen varit de bästa den produktionen haft att tillgå.

I Finland ser nöjesbranschen i övrigt också lite annorlunda ut än i USA. Här har vi inte samma utseendefixering och vi vill att karaktärerna ska se mera vardagliga ut i tv-serier för att de ska kännas trovärdiga.

- Om vi tittar på en polisserie och alla är helt sjukligt snygga lider trovärdigheten, menar Lotta som också säger att det i Finland är omöjligt att skriva manus i realityprogram för att deltagarna inte är färdiga att spela teater och överdramatisera sig själva.

I framtiden kommer vi säkert att se en förändring i och med att allt flera finländare med utländska rötter har bott och gjort hela sin skolgång i Finland.

- Då kommer säkert många av dem också välja att utbilda sig till skådespelare och därmed kommer utbudet att vara bredare.

Mer om ämnet på Yle Arenan