Hoppa till huvudinnehåll

Nyhetsskolan

Startskottet för den digitala studentexamen

Från 2015
Uppdaterad 01.06.2016 13:55.
Eleverna i Vasa övningsskolas gymnasium testade det elektroniska studentprovet i modersmål.
Bildtext Många av eleverna vid Vasa övningsskolas gymnasium är positivia till de digitala studentproven.
Bild: Yle/Joni Kyheröinen

De digitala studentproven ligger runt hörnet, hösten 2016 ska nämligen de första proven skrivas i tyska, geografi och filosofi. Våren 2019 ska alla ämnen skrivas digitalt.

Projektet Digabi startade 2013 som ett projekt att digitalisera studentproven med målsättningen att använda kommunikations- och informationsteknik i studentexamen. Tanken är att man t.ex. får nya möjligheter att utforma provfrågorna.

Anna von Zansen arbetar som planerare för Studentnämndens Digabi-projekt och jobbar med bland annat utveckling av de elektroniska språkproven och projektkommunikationen.

- Med min bakgrund som språklärare, anser jag att det är en stor fördel att man kan använda autentiska material i frågorna som t.ex. videosnuttar, istället för bara text på papper, säger von Zansen.

Hackare har försökt komma åt kryphålen

Att skriva ett prov på datorn är enkelt. Det enda man behöver är en bärbar dator med plats för nätverkskabel och strömsladd. Det svåraste till en början är att veta vilken knapp man måste trycka på när man starta om sin dator. Datorn startas nämligen om med ett USB-minne som ger datorn ett helt nytt operativsystem från nämnden.

Skriver man ett prov på datorn är det viktigt att systemet är väldigt säkert, så att inget svar förloras eller att ingen ska kunna hacka sig igenom och fuska under skrivningarna. Därför har man ordnat Hackabi, en tävling för duktiga hackare, för att få fram datasäkerhetshål i systemet. I januari 2015 publicerade nämnden kursprovsystemet Abitti så att skolorna får testa, öva och ge feedback på systemet.

- Visst går det att hacka allt möjligt men vårt system borde nog vara så säkert att en vanlig användare inte kan ta sig igenom det och dessutom övervakas provsituationen, säger von Zansen.

Provsystemet vidareutvecklas tillsammans med skolor, vilket möjliggör att eventuella problem dyker upp i ett tidigt skede.

Blandade åsikter om provets innehåll

Ett frivilligt riksomfattande övningsprov i modersmål anordnades den 2 oktober 2015 för gymnasister runt om i Finland. I Vasa övningsskolas gymnasium deltog 38 studerande från årskurs 2.

Vi har fått tillgång till den enkät som eleverna och lärarna fyllde i efter provet. Under provet kunde största delen av de som skrev använda sina egna datorer, men för vissa uppstod problem och de blev tvungna att använda en dator från skolan.

Andra problem som eleverna noterade var att deras dator hade blivit skyddad av en brandvägg när de skulle starta om den och att datorn endast hade en USB-port. Det skulle ha behövts två, en för omstarten och en för provfrågorna.

Åsikterna om provets innehåll var mycket blandade. Vissa tyckte uppgifterna var välformulerade och lätta att förstå, medan andra tyckte raka motsatsen. Dock var det uppskattat att skriva på datorn, eftersom det gick mycket snabbare och ordmängden räknades automatiskt.

Två pojkar
Bildtext Emil Vuorenlinna och Arthur Österholm har testat att skriva studentprov på dator.
Bild: Yle

Vasa övningsskolas gymnasister Emil Vuorenlinna och Arthur Österholm anser att det digitala provet är en bra idé i alla de ämnen där man behöver skriva mycket, även om ändringar gällande skrivrutan borde göras.

- Det gick lättare att skriva på datorn eftersom man kunde redigera texten när man ville, utan att behöva handskriva om allt, säger Österholm.

I stort sätt var kommentarerna om skrivningen på dator positiva. Men det finns alltid plats för förbättring och när man frågade eleverna kom det bland annat fram att man borde kunna skriva med fet och kursiv text, att svarsrutan man skrev i kunde vara större och en del saknade möjligheten att stryka under texten.

Kommer matematik, fysik och kemi att fungera digitalt?

- Det beror på ämnet. Jag tvivlar på att det skulle vara lättare att skriva matematik, fysik och kemi digitalt, säger Vuorenlinna.

Hedda Stolpe, Antonia Stolpe, Cecilia Lassus, Edit Rosenblad & Anna Sundström, Vasa övningsskolas gymnasium
Den här texten är skriven av Yle Nyhetsskolans unga reportrar.