Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Företagare: Det är inte svårt att avslöja en svarttaxi

Från 2015
Taxiföretagaren Kai Andersson kör vanligtvis en Mercedes-Benz E-klass, men sitter här i sin paketbil. "Man får ta vad som står på gården." säger han om bilvalet.
Bildtext Taxiföretagaren Kai Andersson kör vanligtvis en Mercedes-Benz E-klass, men sitter här i sin paketbil. "Man får ta vad som står på gården." säger han om bilvalet.
Bild: Yle / Ted Urho

Tre fjärdedelar av finländarna stöder det nuvarande systemet med taxilov. Ifall man slopade systemet så skulle glesbygden lida, säger en taxiföretagare.

Bilens pris är bara cirka 5-7 procent av omkostnaderna. Pengarna går åt till löner och försäkringar.

― Taxiföretagaren Kai Andersson

I huvudstadsregionen är folkets stöd för det nuvarande systemet närmare tio procentenheter lägre än i resten av landet. Det här framkommer i en undersökning som Finlands taxiföretagare tagit fram.

Att luckra upp systemet med taxilov i huvudstadsregionen är ändå inte att rekommendera, säger taxiföretagaren Kai Andersson.

- Då skulle alla i närheten lockas hit till den här honungsburken, och till exempel skulle man riskera att bli helt utan taxin i Sjundeå.

Man ser vem som plockar upp en kund eller en kompis

Kai Andersson och hans drängar kör främst i Esbo, men han är medveten om att taxitjänsten Uber har landstigit i Helsingfors.

Då Yle Huvudstadsregionentidigare intervjuade polisen i frågan var de förtegna om hur man får fast Uberchaufförer.

Då skulle alla i närheten lockas hit till den här honungsburken, och till exempel skulle man riskera att bli helt utan taxin i Sjundeå.

Kai Andersson är insatt och räds inte att avslöja hur man fångar en svarttaxi.

- Man ser ju på hur passageraren hoppar in i bilen, det ser inte likadant ut som när man plockar upp en kompis. Och så lär man ju sig känna igen bilarna.

Taxiskylt
Bildtext Här har svarttaxin inget att hämta.
Bild: Yle/Sarah Haglund

Konkurrensen inte ”ouberkomlig”

Kai Andersson leder Nylands taxiföretagare och för ett flertal taxibilisters talan. Han är inte orolig för att Uber skulle konkurrera ut den traditionella taxin.

- Det handlar snarare om att alla ska spela med samma spelregler.

En skillnad mellan Uber och traditionell taxi är priset. De som kör Uber använder sin egen personbil, så länge den är mindre än tio år gammal. Taxibilar är ofta stora och dyra bilar.

Uber-taxi applikation
Bildtext Uber kopplar ihop bil och kund utan en taxicentral som mellanhand.

Kai Andersson är ändå snabb med att spräcka myten om att taxi i Finland är dyrt på grund av lyxmärken som Mercedes och BMW.

- Bilens pris är bara cirka 5-7 procent av omkostnaderna. Pengarna går åt till löner och försäkringar, säger han.

Såhär gick det till på 1960-talet ifall du ville bli yrkeschaufför:

Yrken på hjul - Spela upp på Arenan

Diskussion om artikeln