Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Nätet allt viktigare för kundkontakt

Från 2015
Hippi Hovi och Kim Salonen
Bildtext Hippi Hovi och Kim Salonen.

Vill man växa som företag så gäller det att hoppa på tåget och följa med digitaliseringen. Det säger Hippi Hovi och företagaren Kim Salonen.

Den digitala tekniken utvecklas hela tiden, och företagen borde ta den till sig, det skriver Hippi Hovi, vd för Kustösterbottens företagare, i en gästkolumn för Yle Österbotten.

- När man för 30 år sedan började prata om datorer var det också företag som inte tyckte att de skulle behöva de nya tekniska lösningarna. Senare har de kommit på att det nog behövs, säger Hovi.

Inne eller ute

Kim Salonen är egenföretagare och tycker att det handlar om inställningen.

- Det kanske inte handlar om vad man behöver eller inte, utan om man vill vara inne eller ute, säger Salonen.

Hippi Hovi har ändå förståelse för att det finns företagare idag som varken vill eller behöver vidga sitt klientel med digitala hjälpmedel.

- Typexemplet är en murare i en liten by som redan har en tillräcklig kundkrets och inte vill bli större, säger Hovi.

Nå ut mer

Vill man växa som företag så tycker både Hippi Hovi och Kim Salonen att det gäller att hoppa på tåget nu.

- Via digitaliseringen har man möjlighet att nå ut till fler kunder, och via det har man möjlighet att få mer affärer, säger Salonen.

- Man gör det både för kunderna och företagen, det är något som alla kan ha nytta av, säger Hovi.

Följa förändringen

Hippi Hovi menar att det handlar om att hänga med.

- Världen förändras, och företagen borde förändras med världen, säger Hovi.

Det har också med globaliseringen att göra, fortsätter han.

- För att klara konkurrensen från utländska företag så är det här ett sätt att höja beredskapen.