Hangö och Raseborg utreder samarbete om telefonväxel
Det är Hangö stad som har tagit initiativet till ett samarbete kring telefonväxeln. Hjälp behövs under kortare pauser och då många ringer samtidigt.
Raseborgs stadsstyrelse behandlar frågan på måndag (14.12). Förslaget är att gå in för att utreda om ett samarbete kring telefonväxeln med Hangö kunde förverkligas före sommaren.
Också stadsstyrelsen i Hangö behandlar ärendet på måndag.
Båda kommunerna har samma operatör, TeliaSonera. Det innebär att det praktiska samarbetet inte blir svårt.
Raseborgs växel uppdateras i samband med att man från och med årsskiftet går in för ett nytt billigare ramavtal om samtalstjänster. Då har Raseborg samma tekniska nivå på telefonväxeln som Hangö.
Hjälp behövs ibland
I Hangö är det en person som sköter telefonväxeln med hjälp av inhopparkrafter från stadskansliet. Dessutom köper Hangö telefonväxeltjänster av TeliaSonera under kortare pauser och då många ringer samtidigt till staden.
Raseborg räknar med en resurs på 2,6 personer för telefonväxeln med 2 ersättare. På sikt kan ändå eventuella personalförändringar i stadskansliet leda till att ersättarresursen minskar.
Genom samarbetet kan städernas personal tura varandra vid lunch- och vilopauser samt då det uppstår köer. Längre ledigheter sköter städerna själva om med vikariearrangemang.
Kostnaderna för att förverkliga samarbetet delas jämnt mellan städerna. Enligt beräkningar rör det sig om några tusen euro per stad.
Hangö har tidigare haft motsvarande samarbete med Karis och Pojo.