Hoppa till huvudinnehåll

Inrikes

Här är Finlands nya isbrytare: Polaris

Från 2015
Uppdaterad 12.12.2015 01:45.
13 s

Finlands isbrytarnykomling Polaris presenterades på Arctechs Helsingforsvarv på fredagen. Fartyget döptes traditionsenligt genom att en champagneflaska krossades mot fören.

Polaris är ännu övertäckt och befinner sig inne i byggnadshallen. Efter jul kommer isbrytaren att sjösättas.

Polaris är den första isbrytaren i världen som kan använda både diesel och flytande naturgas (LNG) som bränsle.

Att använda LNG som bränsle minskar märkbart på fartygets koldioxidutsläpp och bränslekostnader. Polaris kallas därför världens mest miljövänliga isbrytare.

Polaris är 110 meter lång och 24 meter bred. Enligt planerna ska Polaris kunna användas i 50 år.

Polaris har planerats särskilt med tanke på den krävande isbrytningen på Östersjön.

Fartyget kommer att ersätta en del av statens föråldrade isbrytarutrustning. Det är tänkt att statsägda Arctia Shippings marinutrustning ska vara helt förnyat senast år 2029. Det här beräknas kosta sammanlagt ungefär en miljard euro.

Många beställningar

Arctia Shipping har för tillfället åtta isbrytare, Polaris blir alltså den nionde.

Polaris har byggts av Arctech Helsinki Shipyard, som nuförtiden är helt i en rysk koncerns ägo. Helsingforsvarvet har 550 anställda.

Arctech håller som bäst på att bygga sex isbrytare. Alla isbrytare, bortsett från Polaris, ska till Ryssland.

Arctech bestämde sig för fem år sedan för att specialisera sig på arktiskt fartygsbygge och har beställningar fram till år 2017.

Jari Järvinen, Yle uutiset / Linn Karlsson