Tuffa bilar blir ännu tuffare i Sibbo
Vad krävs av en bil för att den ska kunna ta ägaren till vilken plats som helst under vilka förhållanden som helst. Räcker fyrhjusdrift? Svaret är nej.
En normal terrängbil klarar inte av allt. Måste den det?
Jo, om man till exempel är skogshuggare eller jägare eller om man jobbar med fältarbete i ett elbolag eller inom geologi. För att inte tala om försvarsmakten.
Så vad gör man då om det man behöver inte finns i bilaffären? Jo, man köper terrängbilen, men lägger ner ytterligare några tusenlappar på att förbättra den.
Med till exempel bottenpansar, större däck, vinsch, bättre fjädring och högre markfrigång kommer man redan långt.
Fixas till i Sibbo
Ett företag som bygger om terränggående fordon är Arctic Trucks i Sibbo. Enligt vd Ville Viikari har företaget en mycket bred kundkrets.
- Det är privatpersoner, företag och myndigheter. Det kan vara en så enkel sak som en hästägare som är trött på att sitta fast i den mjuka lervällingen utanför stallet och se hästtrailern sjunka allt djupare medan man försöker komma loss.
Sibboföretaget är en självständig enhet inom koncernen Arctic Trucks med kunder i Finland. Det finns många kunder också i den egna regionen. Exempel på företag som anlitat Arctic Trucks service är bland annat slalombacken i Borgå. Företagets fordon finns också hos företagen på raffinaderiområdet i Sköldvik i Borgå.
Hysch-hysch
När Yle Östnyland besöker Arctic Trucks, arbetar mekanikern Peter Lagerström med att bygga om en fyrhjulsdriven pick-up för försvarsmakten - en viktig kund för Sibboföretaget.
- Jag förvandlar den här terränggående bilen till ett lite speciellare terrängfordon. Den blir lite hållbarare och snäppet häftigare, säger Lagerström.
När jag ber honom precisera säger han att det handlar om en så kallad ledarbil som helt enkelt ska få lite extra utrustning. Som till exempel vad, försöker jag.
- Nå, det blir lite mera av allting. Lite bättre och lite hållbarare. Det är inte så mycket mer än så vi kan säga. Det är lite hysch-hysch kring det hela, säger Lagerström.
Ville Viikare håller med.
- Jo, det är ett intressant projekt och vi har många sådana, men allt kan och får vi inte berätta om, men ett fint projekt är det som vi har under arbete, säger Viikari.
Antarktis och Nordpolen
Koncernen Arctic Trucks har fått synlighet ute i världen bland annat genom att bilar de byggt har körts på platser där bilar aldrig tidigare kört.
Svenska Polarforskningsinstitutets expedition på Antarktis är ett sådant. Ett annat är den brittiska TV-programserien Top Gears expedition på Nordpolen.
Stora behov men tunn plånbok
En ombyggd ny bil blir som sagt några tusenlappar dyrare. Hur många beror förstås på hur mycket som byggs om och förbättras.
Viikari skulle gärna se att staten skulle komma emot lite bättre då det kommer till terränggående bilar.
- Den höga bilskatten gör att den här typens bilar är för dyra. Många skulle ha behov av terränggående, fyrhjulsdrivna bilar, men har helt enkelt inte råd, säger Viikari.
Surt sa räven...
Den vanligaste typen av terrängbil i Finland, Toyota Land Cruiser, kostar mellan 75 000 och 125 000 euro. Av den summan är i stort sett 50 procent bilskatt.
Vill man sen ännu bygga om den får man räkna med minst 7 000 euro till.
Av förståeliga skäl är det kanske mera företag och försvarsmakten och inte hästflickor och jägare som har möjlighet eller vilja att punga ut med sådana belopp.