Nykter är fortfarande tomtens främsta säljargument
Det främsta marknadsföringskortet för hyrda julgubbar i Finland är fortfarande att tomten lovar vara nykter. Att han kör bil och sjunger med barnen är också populärt att nämna.
Nykter och erfaren, bilburen och sjungande ska tomten vara. Eller de orden är åtminstone de främsta säljargumenten i annonser för hyrbara julgubbar.
Yle Huvudstadsregionen har analyserat data från två stora uthyrningssajter för julgubbar. Utgående från dem är marknaden för att hyra julgubbe klart störst i huvudstadsregionen. Av de 330 annonserna som analyserats placerade sig över 230 av julgubbarna i Helsingfors, Esbo eller Vanda.
I 119 av de 330 annonserna nämner hyrjulgubben att han är nykter.
I 119 av de 330 annonserna nämner hyrjulgubben att han är nykter. Ett annat populärt ord är förstås erfaren, som nämns i annonserna 116 gånger. Det tredje mest populära säljargumentet är att hyrgubben är bilburen.
Sjunger julsånger och minns barnens namn
Hyrgubbarna marknadsför sig med bilder, den klara majoriteten i klassisk cocacolaröd dräkt, och många berättar också om någon särskild talang de har.
"Lovar att minnas namnen på alla barn" är ett löfte flera ger.
"Lovar att minnas namnen på alla barn" är ett löfte flera ger, och "Sjunger på begäran julsånger tillsammans med julfirarna" ett annat vanligt.
Några gubbar gör reklam för att de har med sig också tomtemor, andra lovar ha med sig medhjälpare i form av små tomtenissar.
Bara några enstaka av hyrgubbarna på sajterna i fråga utlovade service på svenska, medan nästan tjugo sade sig kunna dela ut klappar på engelska.
Priset 70 euro för femton minuter
Medelpriset på ett julgubbsbesök landar på omkring 70 euro i så gott som alla större orter. En del gubbar tar över hundra euro för ett besök. I huvudstadsregionen är medelpriset drygt 70 euro, i Åbo, Tammerfors och Jyväskylä 70 euro jämnt.
De allra flesta utlovar ett besök på 15-20 minuter där de hälsar på barnen och inleder julklappsutdelningen.
Urvalet på de mindre orterna är mindre, men priset lägre: Kyrkslätts hyrtomtar erbjuder besök för 55 euro, Borgås för i medeltal drygt 60 och Vasas enda hyrtomte på sajterna i fråga kostar 60 euro.
De allra flesta utlovar ett besök på 15-20 minuter där de hälsar på barnen och inleder julklappsutdelningen. En del har billigare pris tidigt på dagen eller sent på kvällen.
De populäraste marknadsföringsorden
Ordet nykter nämndes i 119 annonser, erfaren i 116 annonser och bilburen eller bil i 104 annonser.
Också orden sjunger eller sång var populära, de nämndes i 67 annonser. Ordet pålitlig nämndes 61 gånger.
Andra populära marknadsföringsord var ordet hurtig som nämndes 37 gånger och rökfri eller cigarettfri som nämndes 41 gånger. Ordet glad nämndes i 30 annonser, barnkär i 25 annonser och slagfärdig eller pratsam (på finska sanavalmis) i 17 annonser.
Uppgifterna är tagna från två av de största julgubbstjänsterna på nätet: pukkijouluksi.fi och joulupukkipalvelu.fi. Vid tidpunkten för datainsamlingen, den 17.12, fanns det sammanlagt 329 annonser på de två sajterna.
Enligt en undersökning av YouGov Finland för några år sedan har ungefär vart femte hem en julgubbe på besök på julafton. Bara fem procent av hushållen anlitar en hyrd julgubbe.
På besök i julgubbens hemliga källare i Borgå
Sjöscoutkåren Fribytarna sänder ut en skara julgubbar.