Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Uber: Känslan av ett ärligt jobb med polisen hack i häl

Från 2015
Uppdaterad 26.12.2015 17:19.
Uberförare kör i centrala Helsingfors.
Bildtext Uberförare uppmanas betala skatt för sin verksamhet men kan samtidigt bötfällas av polisen.
Bild: YLE/Felicia Aminoff

Antalet Uberanvändare fortsätter att öka i huvudstadsregionen trots att konceptet strider mot taxilagen. Vi åkte runt med några Uberförare som betalar skatt på sin verksamhet men samtidigt kan bli bötfällda av polisen när som helst.

Två minuter står det på skärmen och ikonen av en bil närmar sig sakta längs med gatorna till den punkt där jag står. På Esplanaden tycks det vara rusning, för där stannar bilen en stund så väntetiden uppdateras till tre minuter.

Förnamnet på föraren, David, syns också i rutan och han har fått 4,9 av 5 möjliga stjärnor av de kunder som åkt med hans skjuts.

Det är ironiskt hur Skatteverket gärna tar emot mina pengar, men samtidigt stannar polisen mig.

― David, Uberförare

En liten vit Nissan stannar utanför på gatan och det är bara att hoppa in. Bilen är välstädad men ser inte ut som de lyxiga Mercedesbilarna som normalt tjänstgör som taxibilar i Finland. Destinationen för färden har redan tidigare skrivits in i mobilapplikationen.

Tiotusentals intresserade av Uber

Tiotusentals användare i huvudstadsregionen har under det senaste året laddat ner det amerikanska företaget Ubers mobilapplikation, enligt företagets informatör Harry Porter.

Med hjälp av applikationen kan en användare beställa en vanlig taxi eller alternativt en så kallad Uberpop, en privat bil. Den senare tjänsten är det som i folkmun börjat kallas ”en Uber”.

Enligt Uber är Uberpop till för att lätt kunna dela skjutsar och därmed inte en taxitjänst men på Finlands taxiförbund är man av annan åsikt.

- Eftersom den som åker med Uber betalar mera för tjänsten än bara bensinpengar handlar det tydligt om en taxitjänst, säger taxiförbundets informatör Sakari Lauriala.

Här har vi problemet med Ubers förmedling av taxitjänster med privata bilar i ett nötskal.

Då jag fick böterna skickade jag e-post till Uber. De svarade att de kommer att anställa en jurist som ska överklaga boten.

― Zakirullah, Uberförare

Appen är tekniskt välgjord och priserna på färdtjänsterna är fyrtio procent billigare än med taxi. Det lockar allt fler att ladda ner appen trots att dess laglighet kan ifrågasättas.

uber
Bildtext Appen räknar ut körtiden för streckan.
Bild: Yle/Niklas Fagerström

Betalar skatt men stannas av polisen

Polisen i Finland tolkar lagen så att Uberpop är en taxiservice och sålunda strider mot den finska lagen. Fjorton dagsböter får den som blir fast för att erbjuda taxitjänster utan licens. Helsingforspolisen har under hösten delat ut böter åt ett tiotal Uberförare.

- Jag har inte fått böter men jag har en gång tvingats stanna och blivit utfrågad av polisen, säger David som kört Uber i drygt ett halvår.

Hur känns det att köra Uber då, om man har polisen flåsande i nacken?

- Det är irriterande för jag tycker inte att jag gör något fel. Jag betalar skatt och pensionsavgift på allting jag tjänar via Uber. Det är ironiskt hur Skatteverket gärna tar emot mina pengar, men samtidigt stannar polisen mig. Hur kan ett lands två olika myndigheter agera så motstridigt? säger David.

Då jag kör med Uber får jag en väldigt bra chans att öva min finska med kunderna, det är kul att snacka med passagerarna.

― Zakirullah, Uberförare

Polisen följde efter honom i två kilometer innan de blinkade att han skulle stanna och tvingade honom att visa sin profil på appen. Han är märkbart irriterad och glömmer att följa med navigatorn medan jag ställer frågor.

– Oj, jag skulle ju svänga där, säger han men appen räknar snabbt ut en ny rutt som bara tar en minut längre.

Uber överklagar böter

En som däremot fått böter är Zakirullah som kört Uber i drygt en månad. Både han och David har bett mig lämna bort deras efternamn. Liksom David kör även Zakirullah Uber mest på veckosluten för det är då som efterfrågan på Uberbilar är som störst.

- Då jag fick böterna skickade jag e-post till Uber och frågade vad jag ska göra. De svarade att de kommer att anställa en jurist som ska överklaga boten, säger Zakirullah.

Sen kväll i Helsingfors centrum.
Bildtext Veckosluten är den mest lukrativa tiden för Uberchaufförer.
Bild: YLE/Rolf Granqvist

Just nu väntar han på att antingen polisen eller juristbyrån ska ta kontakt med honom så att han vet om han måste betala boten eller inte. Han har även fått besked av Uber att han kan fortsätta köra tills vidare.

Han går en kurs i finska under veckan och vill arbeta under veckosluten, men det är inte lätt att hitta ett jobb om man har bristfälliga kunskaper i finska.

- Då jag kör med Uber får jag en väldigt bra chans att öva min finska med kunderna, det är också kul att snacka med passagerarna, berättar Zakirullah som flyttade till Finland för drygt ett år sedan tillsammans med sin hustru.

Taxibranschen stenhårt reglerad

Finlands taxiverksamhet omfattas av sträng reglering. Taxitjänster har ett nationellt maximipris och antalet taxibilar är beroende av de taxitillstånd som Närings-, trafik- och miljöcentralen ger ut. Varje kommun har en viss kvot för antalet taxir.

På många mindre orter är taxin den enda service man säkert kan räkna med just tack vare att branschen är reglerad

― Sakari Lauriala, taxiförbundet

I lagen står det också uttryckligen att priset för färdtjänst med en taxi måste utgå från en taxameter, detta ger alltså inte utrymme för att räkna ut priset på en resa med hjälp av en mobilapplikation.

Taxiföretagarna är också reglerade av så kallad jourskyldighet, vilket innebär att det alltid ska finnas en taxi tillgänglig, dygnet runt.

- På många mindre orter är taxin den enda service som man säkert kan räkna med just tack vare att branschen är reglerad, säger taxiförbundets informatör Sakari Lauriala.

Lauriala jämför Ubers expansion med den fria konkurrensen inom busstrafiken. Han menar att det där lett till att många bussturer på mindre orter dragits in.

Uberförare tjänar omkring 300 euro per veckoslut

David kör Uber vid sidan av ett heltidsarbete. Han bor i Åbo där han jobbar på en betongfabrik men på veckosluten kör han till Helsingfors för att köra UberPop, eftersom Uber i Finland inte ännu är tillgängligt utanför huvudstadsregionen.

- Min månadslön på 1 600 euro räcker helt enkelt inte till, så därför kör jag Uber på veckosluten, säger David.

Min månadslön på 1 600 euro räcker helt enkelt inte till, därför kör jag Uber på veckosluten.

― David, Uberförare

Det blir en lång arbetsvecka, nattskift på fabriken från måndag till fredag och sedan lördag och söndag med Uber.

Taxibilar i kö
Bildtext Den traditionella taxiverksamhetens fina bilar och pålitliga service får svårare att konkurrera med Ubers lägre priser.
Bild: YLE/Christoffer Gröhn

David och Zakirullah berättar de kan tjäna ungefär 300 euro genom att köra Uber tolv timmar per dag under ett veckoslut. Summan som blir kvar efter bränslekostnader och skatter är något lägre.

Genom att köra endast på veckoslut kan Uberförare utnyttja den tid då det finns mest kunder. I taxibranschen totalt, om man jobbar ungefär 45 timmar i veckan är genomsnittslönen 2500 till 2700 euro i månaden.

Uberanvändare ofta under 30 år

Jag får följa med David när han kör med Uber i en timme. Applikationen på mobilen parar ihop honom med närmaste kund. Vi åker från Helsingfors centrum till Brunakärr. På vägen ringer Davids telefon.

- Jo, vi är på väg, enligt applikationen är vi där om 11 minuter, säger David i telefonen. Tyvärr vet jag inte vad er resa kommer att kosta eftersom jag inte ännu kan se er destinationsadress, men ni borde kunna se den via er app.

- De berättade att de åker Uber för första gången, förklarar David för mig.

Uber ersätter egentligen inte taxin. Jag kan åka Uber då jag annars hade tagit bussen.

― Simo, passagerare

Varje helg säger han att han skjutsar personer som berättar att de använder Uber för första gången. De två långa männen tränger in sig på bakbänken i den lilla bilen, men så trångt är det inte.

Bilen är helt tydligt till för en barnfamilj men bakbänken är snyggt städad. Ingen passagerare kan ana att det sitter tre små barn på bänken i veckorna.

Passagerarna åker från Brunakärr till Berghäll. Resan kostar ungefär 10 euro och priset är detsamma oberoende av antalet passagerare.

Polisbil i nattlig stad
Bildtext Om polisen stannar en Uberbil tar passagerarens resa slut där.
Bild: Yle

Dags för nästa kund. Ubers app följer marknadsekonomins grundläggande principer där priset anpassas till utbud och efterfrågan. På appens karta är olika områden märkta i olika färger, där det finns för få bilar är kartan röd. Där skulle David få 1,2 gånger mera betalt, för att locka fler bilar och jämna ut utbud och efterfrågan.

Bara ett par hundra meter från stället de stiger av hittar applikationen nästa passagerare.

28 år gamla Simo berättar att han använder Uber fyra till fem gånger per vecka. Enligt David är han en typisk Uberanvändare, då det mest är personer under 30 som använder sig av tjänsten.

– Jag tycker inte att Uber egentligen ersätter taxi, eftersom det är billigare så kan jag åka Uber då när jag annars skulle ha tagit bussen. Förut åkte jag taxi väldigt sällan, också på väg hem från baren brukade jag hitta en svarttaxi för att slippa köa, berättar Simo.