Sauri skulle gärna ta tåget till Tallinn
De tre baltiska länderna skall bygga en ny snabb tågförbindelse från Tallinn till Warzawa. EU har beviljat stora summor för planeringen av tågförbindelsen. Biträdande stadsdirektör Pekka Sauri efterlyser nu en ordentlig utredning om en tilltänkt tågtunnel mellan Helsingfors och Tallinn.
Enligt Sauri finns det en risk att Finland blir akterseglat när det gäller snabba tågförbindelser till Centraleuropa.
- I Sverige har man också planer på en snabb tågförbindelse via Danmark till kontinenten. En tunnel skall byggas mellan Danmark och Tyskland, säger Sauri.
Finland blir en ö
Finland blir verkligen som en ö i Europas nordöstra hörn när det i framtiden finns snabbtågsförbindelser på båda sidor om Östersjön, säger stadsdirektören.
I våras publicerade man en första förundersökning om en tågtunnel mellan Helsingfors och Tallinn. I den förordade man tilläggsutredningar om hur en 85 kilometer tågtunnel kunde byggas.
- Nu borde vi grundligt utreda tunnelalternativet och vilka ekonomiska dimensioner den kunde ha, säger Sauri.
Rail Baltic förenar Polen och Baltikum
Rail Baltic är en snabb tågförbindelse från Tallinn via Lettland och Litauen till Warzawa. Den skall börja byggas om fyra fem år och bli verklighet på 2020-talet.
De tre baltiska länderna har fått drygt 440 miljoner euro av EU för planering av banan som från Warzawa skulle fortsätta mot Berlin. När den är färdig så susar snabbtåg på avsnittet med en hastighet på 240 km i timmen.
Om vi inte har utopier så har vi ingenting
Pekka Sauri säger att vi nu borde planera för framtiden. Tunneln beräknas kosta mellan nio och tretton miljarder euro och skulle bli en av de längsta tågtunnlarna i världen.
- Allt är utopi till en början. Panamakanalen ansågs vara utopi liksom tunneln mellan Frankrike och Storbritannien.
Om vi inte har utopier så har vi ingenting - ingen framtid, filosoferar Pekka Sauri.