En bra webbrubrik är inte mystisk eller för finurlig
En rubrik på webben måste stå för sig själv eftersom man ofta ser den utanför sitt sammanhang, t.ex. på Facebook eller Twitter. Vi sysslar inte heller med klickjournalistik, säger Johanna Törn-Mangs på Svenska Yle. Rubriken får inte lura läsaren.
- Ett "besvikelseklick" är inte värt något för oss. Vi vill att människor ska vara nöjda med vårt innehåll, inte känna sig lurade, säger Törn-Mangs.
Det här betyder inte att rubriken måste vara tråkig.
- Man ska utnyttja språket och försöka skriva fräscha och sprittande rubriker.
Törn-Mangs använder ofta synonymordlistor för att kunna variera sitt språk.
- Det finns sällan en orsak att använda ett så vanligt ord som ”stor” i en rubrik. Det finns mycket roligare ord!
Tips på en bra webbrubrik
1. Skriv en rubrik som står på egna ben och som är skräddarsydd för just den artikel den hör ihop med.
2. Använd presens och aktiva ord.
3. Rubriken får gärna ha en siffra. Till exempel: ”Tio ord som bara finns i Närpes”
4. Testa gärna en lite längre rubrik på webben. Då kan man berätta lite mer!
5. Förvandla rubriken till en förklaring. Till exempel: ”Ukraina - detta har hänt”
Kom ihåg: Rubriken får inte luras för att jaga ”klick”.
Det viktigaste man ska tänka på när man skriver en webbrubrik är att den måste förklara vad artikeln handlar om, den får inte vara ”luddig”, säger Törn-Mangs. Det här hänger ihop med vårt webbeteende i dag. Ofta nås vi av nyheter utanför sitt sammanhang, t.ex. genom en google-sökning eller i Facebookflödet och då är det viktigt att man direkt förstår vad det handlar om.
Tänk också på att rubriken ska vara skräddarsydd så att den hör ihop med just den artikeln.
- Plocka gärna ut en unik detalj och lägg med det i rubriken.
Törn-Mangs uppmanar Yle Nyhetsskolans elever att inte skriva uppsatsrubriker utan istället skapa något nytt och spännande.
Kanske en sådan här rubrik?
Törn-Mangs har samlat några rubriker från Svenska Yles webb som hon tycker är bra.