Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Talkoarbetet för byggmässan i Karis i full gång

Från 2016
Olle Exell och Björn Siggberg agerar vice mässchef och mässchef för Raseborg Expo som ordnas i maj.
Bildtext Olle Exell och Björn Siggberg agerar vice mässchef och mässchef för Raseborg Expo som ordnas i maj.
Bild: Yle/Petra Thilman

Trots att kylan smäller runt knutarna blickar BK-46 Handbollen redan stadigt mot sommaren och mässan Raseborg Expo som nu ordnas för andra gången. Ifjol var temat fritidsboende, men nu breddar man och kör med konceptet "Bygg och bo".

Raseborg Expo var en lyckad satsning för idrottsföreningen som försöker hitta nya sätt att få klirr i kassan för sin verksamhet.

Ifjol hade mässan i och vid bollhallen i Karis drygt 100 utställare och omkring 3 800 besökare.

I år är redan hälften av platserna inne i hallen bokade, säger mässchefen Björn Siggberg och vice mässchefen Olle Exell.

Skolhandboll i bollhallen i Karis.
Bildtext Inne i bollhallen ska det finnas många utställare. De övriga får använda parkeringen utanför.
Bild: Yle/Petra Thilman

Den här gången har man dessutom mera plats inomhus i bollhallen för utställare eftersom man flyttar den restaurang man hade där ifjol till ett tält utomhus.

- Vi tror det är realistiskt att öka antalet utställare med mellan 20 och 30, säger Siggberg.

Start på fredag

Ifjol ordnades mässan under ett veckoslut i början av juni. I år har man valt att ordna mässan i slutet av maj på en fredag och en lördag, den 27 och 28 maj.

Att man valde att ändra veckodagarna har många orsaker. Framförallt har man lyssnat på utställarna.

- En viktig aspekt berör företag som betalar lön. Det blir ganska dyrt att betala för söndagstimmar. Nu blir det fredag plus en extra dag, säger Exell.

En viktig kundgrupp för Raseborg Expo är stugägare i regionen. Många av dem kommer från huvudstadsregionen.

- Nu satsar vi på att folk åker på fredag till stugan och att vi kan snappa upp dem på vägen, säger Exell.

Man kommer bland annat att ställa upp reklamskyltar vid de stora vägarna som leder till huvudstadsregionen.

Exell konstaterar att den stora utmaningen blir att nå ut just till de potentiella mässbesökarna i huvudstadsregionen. Lokalt i Västnyland får man tillräckligt med uppmärksamhet via massmedierna.

Umgänge under friare former

Mässan håller öppet mellan klockan 14 och 20 på fredag medan det är 10 till 16 som gäller för lördag.

För fredagskvällen planeras en grillfest med en trubadur.

- Men vi ska inte hålla på så sent, kanske till klockan 23. Alla ska ju vara pigga och fräscha följande dag, konstaterar Exell.

restaurangdag 2013
Bildtext Konceptet för grillfesten ska ännu utvecklas.
Bild: YLE/Rose-Marie Sundström

Genom festen ska utställarna också kunna träffa varandra och skapa kontakter.

Också arrangörerna passar då på att prata med utställarna för att få feedback på hur man kunde utveckla konceptet ytterligare.

- De delar vi ser att fungerar försöker vi låsa medan vi fortsätter utveckla de övriga delarna, säger Exell.

Sjundeå Cup krockar

Att ordna Raseborgs Expo kräver en hel del talkotimmar från handbollsföreningens sida.

En utmaning i år för handbollsföreningen är att handbollsevenemanget Sjundeå Cup för ungdomar ordnas samtidigt som mässan.

- Vi tävlar inte om mässbesökare, men vi tävlar lite om personalen. Det är en utmaning, men vi är övertygade om att vi får så många vi behöver att ställa upp, säger Siggberg.

Sjundeå Cup 2015
Bildtext Sjundeå Cup tävlar inte om publik, men kräver insatser från de frivillga inom BK-46 Handboll.
Bild: Yle/Lucas Dahlström

Sedan november jobbar en kärntrupp på omkring åtta personer med mässan.

- Vi har träff klockan halv åtta på morgonen varje tisdag. Mellan varven har vi tät kontakt via det sociala mediet WhatsApp, berättar Siggberg.

Senare behövs en hel del flera par händer för att föra ut reklamskyltar och ställa igång mässan.

Hur många talkotimmar det rör sig om har man inte räknat ut.

- Av intresse kanske vi gör det i år, säger Siggberg.

Målet på sikt är ändå att mässan ska bli ett så invant koncept att man inte behöver sätta ner lika mycket jobb som nu, säger Exell.

- Första året måste man övertyga sponsorerna om att konceptet kommer att fungera. Det behövs pengar för marknadsföringen. Det är lättare redan i år när huvudsponsorerna vet vad vi presterade ifjol.

Exell säger också att han och Siggberg inte kommer att leda projektet längre då det har etablerats ordentligt.

Bygg och bo

Ifjol var temat mera nischat på fritidsboende, men nu har man valt att bredda konceptet till boende överlag i Raseborg.

Nytt för i år är att samla så många fastighetsförmedlare som möjligt på ett ställe där man kan ta del av allt utbud som finns.

- Det betyder att vi också vill ha fastighetsförmedlare från bland annat Lojo, Helsingfors och Salo. Förutsättningen är att de har objekt till salu i Raseborg, säger Exell.

På mässan finns också representanter för Raseborgs stad. De kan berätta om olika aspekter på boende.

- Vår idé är att när man kommer till mässan så får man svar på alla sina frågor om byggande och boende, säger Exell.

Olika företag inom byggbranschen finns på plats för att berätta om sin verksamhet.

- I år kommer det också att vara möjligt att boka tid för att gå till ett avskilt rum och diskutera med någon part. Du behöver inte stå och prata med hundra andra människor om ditt projekt, säger Exell.

Inkomst för handbollen

Hur mycket pengar mässan ger BK-46 Handboll vill Björn Siggberg inte säga.

Men han säger att man med hjälp av pengarna från mässan vill utveckla handbollen i Karis. Bland annat har man satsat på ungdomsverksamheten.

- Alla pengar går direkt till föreningen. Ingen får ersättningar. Jag och Björn Siggberg satte nog ifjol flera hundra timmar på det här, säger Exell.

Inträdet till mässan är tio euro för vuxna, men för många blir det aktuellt med en rabattbiljett på fem euro.

Den viktiga inkomstkällan är företagen som ställer ut på marknaden.

- De billigaste platserna kostar 300 euro medan man för en hörnplats får betala mer. Många utställare från senaste år vill ha mera plats i år, säger Siggberg.

Samtidigt som staden understöder mässan måste BK-46 Handboll också betala hyra till staden för bollhallen och parkeringen.

- Det handlar om 66 euro i timmen för bollhallen så vi försöker optimera tiden vi behöver för både byggande och rivande av mässan, säger Siggberg.

Stamväg 51
Bildtext I marknadsföringen satsar man i år på att nå invånarna i huvudstadsregionen till exempel med reklamskyltar vid infartslederna.
Bild: Liikennevirasto

Hur mycket det kostar att ordna mässan uppger Exell och Siggberg inte, men bara marknadsföringen kostar 25 000 euro. Det är inte helt lätt att träffa rätt.

- Hälften av marknadsföringen är ju fel, men ingen av oss vet vilken halva det är, säger Exell.

Föreningen samarbetar också med olika företag kring mässan.

Kan växa

Om mässan uppnår förväntningarna i år kommer att man försöka växa ytterligare år 2017.

Då är målet att utvidga mässan till ishallen där det kunde ordnas parallellt en annan mässa för olika västnyländska företag.

Tanken är att på så sätt locka ännu fler besökare och utställare.

Diskussion om artikeln