Hoppa till huvudinnehåll

Vetamix

Vad gör kyla med din kropp?

Från 2016
Uppdaterad 04.01.2017 13:04.
Kvinna som står med röd vinterjacka på sig på en äng.
Bild: CC

Förfrysning är en skada som orsakas av att kroppen utsätts för köld. Kylan orsakar frysning av huden. Dina fingrar, tår och fötter är de mest utsatta.

Vid ytlig förfrysning kan huden återhämta sig helt med snabb behandling. Men om köldskadorna är allvarliga kan du få bestående men.

Vad orsakar köldskador?

Låga temperaturer i omgivningen leder till att att kroppstemperaturen, faller. Klart och vindstilla väder på upptill -10 grader kan vara mycket mindre riskabelt än temperaturer omkring nollpunkten i kombination med hård vind och snö eller snöblandat regn. Blåst och fukt ökar märkbärt nedkylningshastigheten.

Bildtext Människor i snöoväder
Bild: Yle
Skoterspår
Bildtext Isväg
Bild: Yle/Roger Källman

Vanligtvis transporterar ditt blod syre till alla delar av kroppen så att kroppens vävnader hålls friska. När kroppen utsätts för kyla drar blodkärlen sig i samman så att blod (och syre) leds bort från dina armar till dina vitala organ för att hålla kroppen vid liv.

Efter en tid kan denna brist på blodtillförsel och syre till huden förorsaka skada på cellerna.

Det är vanligt att man blir kall om fötterna först, speciellt om man har hårt åtsnörda vinterstövlar eller på annat sätt trånga skor på sig. Det beror på att om det är trångt minskar cirkulationen och man börjar frysa mer.

Istappar
Bildtext Istappar vid ett stuprör
Bild: Yle
Långfärdsskridskorna är stadiga med långa bett.
Bildtext Långfärdsskridskoåkning
Bild: Yle

En köldskada börjar med att huden blir vit och kall. Du kan få en stickande smärta i huden, och känseln försvinner fort. Oftast är det utsatta ställen som kinder, öron, näsa, fingrar och tår som skadas.

Köldskadade händer
Bildtext Köldskadade händer
En förfrusen näsa
Bildtext Köldskadad näsa
Bild: Sveriges Radio

Eftersom du snabbt tappar känseln i huden märker du inte alltid om du får en köldskada. Om man är flera personer är det därför bra att titta efter vita fläckar på varandras kinder, näsa och öron. Du kan också röra på fingrar och tår för att kontrollera att du har känseln kvar.

Tapio Osala badar i Vasa pingviners isvak på Sandö i Vasa.
Bildtext En vinterbadare
Bild: Yle/Sofi Nordmyr
Många njuter av det vintriga vädret
Bildtext Människor ute i kyligt väder
Bild: Paula Vilén / YLE

När är det dags att söka sig inomhus?

Signalerna på nedkylning ska man ta på allvar, och gå inomhus så snabbt som möjligt. En köldskada bör värmas upp omedelbart, annars kan skadan bli allvarlig.

När man kommit inomhus eller i skydd från vind och blåst, så ska man börja en långsam uppvärmning av huden.

Det bästa sättet är att värma hud mot hud. Du kan värma en förfrusen kind med en varm hand, och värma fingrar i armhålorna under kläderna. Om du har förfrusit tårna kan någon annan värma dem på sin mage eller i armhålan.

mekanisk uppvärmning av kalla tår
Bildtext Uppvärmning av kalla fötter

Ta det lugnt med uppvärmningen

Om du försöker skynda på uppvärmningen genom att till exempel värma med något upphettat föremål, kan huden skadas. Du ska heller aldrig massera det skadade området eller gnugga med snö eller is. Det kan göra skadan värre.

Har man blivit nedkyld bör man hålla sig stilla. De gamla kända råden om att "hoppa och dansa sig varm" är felaktiga. Då förlorar man bara mer värme.

När huden värms upp blir den ofta röd, varm och lite svullen, och det kan göra rejält ont. Men det är viktigt att ändå fortsätta uppvärmningen ända tills normal färg och känsel har kommit tillbaka.

Värm dig inifrån

När man kommit hem bör kroppstemperaturen ökas jämnt, men långsamt, genom inpackning i tjocka filtar eller täcken i ett ljummet rum. Drick varma drycker i stor mängd – buljong är bäst eftersom den också är närande.

En kaffemugg av plåt vid en eldstad av sten.
Bildtext kaffe över öppen eld
Bild: YLE/Strömsö / Morney

Tänk på det här för att undvika köldskador

  • Löst sittande kläder i flera lager hellre än ett tjockt lager. Det yttersta lagret bör vara ett vindtätt material.
  • Vind och fukt gör att man kyls ner fortare.
  • Packa med extra sockor och vantar att byta till om ni blir blöta. Undvik om möjligt glasögon, klockor och smycken då det kan ge ytliga köldskador.
  • Använd alltid alltid mössa, och gärna luva. Vantarna får gärna vara tumvantar med fårull på insidan.
  • En ren och torr hud står bäst emot kyla, men man bör inte tvätta ansiktet samma morgon som man ska ut.
  • Duscha i stället kvällen innan. Då hinner det naturliga fettlagret som skyddar huden återbildas.
  • Det finns inga salvor som hjälper mot kyla.
  • Köldskador börjar med att huden blir vit.
  • En stickande smärta kan uppstå, och känseln försvinner fort.
  • Oftast är det utsatta ställen som kinder, öron, näsa, fingrar och tår som skadas först.
  • Eftersom man snabbt tappar känseln på en förfrusen kroppsdel så märker man inte alltid om en köldskada uppstår.
  • Är man fler är det därför viktigt att titta efter vita fläckar på varandras kinder, näsa och öron.
  • Rör extra mycket på fingrar och tår för att kontrollera att känseln finns kvar.

Kroppens signaler på nedkylning

Symptom på köldskador kan vara följande:

  • Köldskakningar samt blek och kall hud
  • Man känner sig trött, svag, omtöcknad och apatisk (likgiltig)
  • Köldskakningarna övergår i svaga darrningar
  • Stelhet i muskler och leder
  • Vid kroppstemperaturer under 30 grader celsius förlorar man vanligtvis medvetandet och får ljusstela pupiller
  • Andhämtningen är långsam och svag. Likaså pulsen som kanske inte känns. Tillståndet (skendöd) kan förväxlas med död
Knytnäve träffar ansikte
Bildtext Nedsatt medvetande
Bild: Yle / Eva-Maria Koskinen

Bestående men av köldskador

Många som råkar ut för köldskador har följdbesvär i flera år efter skadan. Typiska besvär är köldkänslighet, smärta och nedsatt känsel. Ibland blir besvären bestående.

Klä dig rätt när det är kallt

Det viktigaste du kan göra för att undvika köldskador är att klä dig ordentligt när du är ute i kyla. Löst sittande kläder i flera tunnare lager är bättre än ett tjockt lager. Det är bra om det yttersta lagret är i ett vindtätt material. Tänk också på att använda mössa.

Kläder vid minus tjugofem.
Bildtext Lager på lager
Bild: Yle/Petter Sandelin
Vy från Äkäslompolo i Kolari kommun i Lappland den 7 januari 2016.
Bild: Lehtikuva/Aku Häyrynen

Gå aldrig ut ensam i okända områden, och tala om för dem som stannar kvar vart du tänker gå.

Bildtext Olostunturi i Lappland
Bild: Yle
Bildtext Sökoperation med hund
Bild: Yle

Om du är utomhus och har tappat bort dig så är det viktigt att du söker vindskydd och lä och försöker hålla dig varm genom isolering.

Fysik och kemi - Vetamix: Isolering - Spela upp på Arenan

Vind och fukt gör att du kyls ner mycket fortare. Därför är det bra om du har med dig extra sockor och vantar att byta med om du blir blöt. Tänk också på att glasögon, klockor och smycken av metall, till exempel ansiktssmycken och örhängen, kan ge ytliga köldskador när det är kallt ute.

Ett bra sätt att undvika att bli alltför kall i ansiktet är att inte tvätta sig precis innan man går ut. Tvätta och smörj in med återfettande kräm kvällen innan i stället.

Händer som tvättas med tvål, under en vattenkran.
Bildtext Handtvätt med tvål
Bild: Yle/Pekka Kauranen
Hudkräm
Bildtext Hudkräm på burk
Bild: EPA/ddp/Momentive Performance Materials

Tänk på att små barn har en större kroppsyta i förhållande till sin kroppsvikt jämfört med äldre barn och vuxna. Små barn avger därför mera värme till omgivningen och kan lättare bli nedkylda eller få köldskador.

Nelli firar sportlov i pulkbacken
Bildtext Barn i pulkabacke
Bild: Yle/Linus Hoffman

Här kan du se experiment med hur nedkylning fungerar:

Fysik och kemi - Vetamix: Laborationer: Ändrar materialegenskaper då temperaturen sänks? - Spela upp på Arenan

Källor:
Netdoktor.se
Internetmedicin.se
Wikipedia
Tryggabarn.nu