Rävsundsplanerna dammar av kortare Skärgårdsväg
En kortare och smidigare väg till Åbo torde vara högt på skärgårdsbornas önskelista. Nu kan planerna få nytt liv.
Tre kilometer ny väg som går över Ämboda, korsar Kustösundet vid Auvaisberg och ansluts till motorvägen. Kostnaden beräknas vara 43 miljoner euro, men vinsterna fyrfaldiga. Förra veckan presenterades planer för hur den nya Rävsundsbron eventuellt kommer att se ut. En naturlig fortsättning är nu att bygga den länge planerade kortare sträckningen av Skärgårdsvägen. Planerna är ingalunda nya, men har kommit i skymundan och intresset har inte varit så stort. I St Karins har man varit orolig för att centrumområdet skulle gå miste om kunder. I Åbo har man befarat att genomfartstrafiken skulle börja trängas på vägar där man inte vill ha dem som på Jahnvägen.
Ämboda framtida flaskhals
Nu har NTM-centralen dammat av planerna och det finns nytt intresse för att gå vidare med projektet. En orsak som betonas är att trafiken i St Karins troligen kommer att bli ännu grötigare då allt fler flyttar till Ämboda. Området kommer i framtiden att vara ett tätbebyggt bostadsområde och trafiken kommer att stoppas av flera trafikljus. En annan orsak är säkerheten. Det sker olyckor i St Karins och dem vill man slippa.
Planeringschefen Antti Kärki på NTM-centralen säger att den kortare sträckningen skulle förkorta restiden för alla som pendlar från Pargashållet. Samtidigt skulle det handla om en ovanligt lönsam investering just med beaktande på uppnådda vinster i restid, färre olyckor och mindre buller i Ämbodaområdet, säger han. Beräkningar tyder på att vinsterna skulle vara fyrfaldiga jämfört med investeringen och det är ovanligt för liknande projekt i Finland.
Om allt går väl, så kunde genvägen vara klar om tio år. Troligen skulle det vara möjligt på en betydligt kortare tid, men på NTM-centralen utgår man från första början att markägarna inte kommer att se på den nya sträckningen med blida ögon. Troligen försöker de stoppa vägbyggandet och det blir behandling i alla rättsinstanser, säger Kärki.
Glädje i Pargas
Turkka Michelsson, planeringsarkitekt på Pargas stad, säger att man i Pargas ser framemot att vägen byggs, eftersom avsnittet i St Karins redan nu är en flaskhals. Själv kör han dagligen längs Skärgårdsvägen. Han upplever att det finns bilister som stockar till trafiken med att underskrida den tillåtna hastigheten och att det plötsligt kan dyka upp traktorer på vägen.
Räknar man med Rävsundsbron, en bro till Nagu och den nya sträckningen i St Karins, i vilken det också ingår en ny bro, så finns det tre stora projekt för Skärgårdsvägen. Trots det är projekten realistiska enligt Turkka Michelsson, men tidtabellen är en annan sak, säger han.