Nästan alla Sonerasamtal går nu fram - nätverksproblemet är fixat
Sonera har haft problem med sitt mobilnät i hela landet sedan tidigt på morgonen. Felet åtgärdades kort efter lunch och så gott som alla samtal går nu fram. Att skicka sms fungerar också.
Problemen med Soneras mobilnätverk började vid femtiden i morse, efter en databasuppdatering. Men klockan 12.06 hittade företaget orsaken: ett mjukvarufel i en nätverkscentral.
- Då kunde vi fixa felet och en dramatisk förbättring skedde, säger avdelningschef Ville Viherä.
Det kan däremot ta någon timme innan telefonerna hittar nätverket. För att hitta nätverket snabbare kan man testa att starta om telefonen.
Också sms-trafiken fungerar nu igen.
Vid 13.30-tiden berättade Sonera att det var ungefär 70 procent av alla samtal i 4G- och 3G-nätverket som lyckades, jämfört med 50 procent på förmiddagen.
På förmiddagen gick bara vart fjärde textmeddelande fram.
Också Soneras mobildatatrafik hade enligt Cybersäkerhetscentret vissa problem tidigt på morgonen men har efter det fungerat så gott som normalt.
Samtalsproblemen gällde 2G-, 3G- och 4G-nätverken.
- Det här var ett mycket allvarligt fel, eftersom det gällde hela landet. Vi tar det här på stort allvar och Sonera måste nu förklara sig, kommenterar informationssäkerhetsexpert Toni Kinnari på Cybersäkerhetscentret.
Operatören ber sina kunder om ursäkt för det inträffade.
- Vi beklagar den olägenhet vi eventuellt har förorsakat, kommenterar kommunikationsspecialist Mira Kettunen på Sonera.
"Det är något allvarligt fel med Sonera"
Sonera har under det senaste året haft flera problem med sitt mobilnätverk.
- Det är ingen allmän trend. Mobilnätverkstekniken borde vara stabil, säger Jukka Manner, professor i nätverksteknik vid Aalto-universitetet.
- Det är nog någonting allvarligt fel med Sonera. Inte har Elisa eller DNA haft så här mycket problem under den senaste tiden, tillägger han.
"Företag borde skydda sig"
En del företag har skyddat sig mot sådana här nätverksproblem genom att använda mer än en operatör. Det borde seriösa aktörer göra, anser Manner.
- Varje seriöst kontor har nätverksförbindelser via fler leverantörer än en enda, just med tanke på att om det uppstår fel så finns det en reservanslutning, om det är viktigt att kunna använda nätverket.
För konsumenter är det inte lika vettigt att ha mer än en mobilanslutning bara för den eventualiteten att den ena tillfälligt skulle sluta fungera.
- Det kan vara dyrt, men å andra sidan kan det andra abonnemanget vara ett förhandsbetalt abonnemang, så en sådan modell kunde fungera, säger han.
Starta om eller ta ut sim-kortet
Medan problemet fortfarande pågår kan Sonerakunder försöka få kontakt genom att starta om sin telefon men operatören vet inte om det hjälper.
Att ringa till nödcentralen borde ändå fungera, trots nätverksproblemet.
Om man mot förmodan inte kan nå 112 kan man också pröva att starta om mobilen och sedan ringa nödcentralen innan man skriver in pin-koden.
Alternativt kan man ta ut sim-kortet, men på flera telefonmodeller är det lättare sagt än gjort utan ett lämpligt gem eller annat verktyg.