Här ska Kronbroarnas spårvagn gå - Havshagenbor kämpar för en annan rutt
Helsingfors stad vill dra Kronbroarna från Sumparn till Havshagen. Invånarna vill inte att Havshagens mest ostörda hörn ska få en spårvagnsbro. De föreslår att rutten dras via Hanaholmen och norra Havshagen.
Det här hörnet förändras nog. Bredvid bastun finns Havshagenbornas enda gräsmatta där det är lämpligt att sola sig. Om hit kommer en spårvagnshållplats, väntar någon då i baddräkt på spårvagnen? - Eero Minkkinen, sekreterare vid Havshagensällskapet
En blåsig februaridag går det inte att se solbadare på gräsmattan framför Kulturbastun i Havshagen. Det här hörnet av Havshagen är befriat från trafikbuller, här går bara en gångväg där enstaka Havshagenbor rastar sina hundar.
Här ska enligt stadens planer spårvagnen köra i framtiden. Bredvid Kulturbastun, som har några år på nacken, ska en bro föra spårvagnar, fotgängare och cyklister till Sumparn.
- Det här hörnet förändras nog. Bredvid bastun finns Havshagenbornas enda gräsmatta där det är lämpligt att sola sig. Om hit kommer en spårvagnshållplats, väntar någon då i baddräkt på spårvagnen? Det här är en för trång plats, säger Eero Minkkinen.
Enligt trafikingenjör Niko Setälä på stadsplaneringskontoret kommer spårvagnshållplatsen att placeras ungefär på Hagnäskajen 16, strax öster om Aspnäsgatan som går i en tunnel under Havshagen.
Helsingfors stad planerar en spårvägsförbindelse mellan innerstaden och Degerö, som skulle gå över flera broar. Det skulle också finnas en förbindelse för cyklister och fotgängare längs rutten. Projektet kräver förändringar i flera detaljplaner, i år ska staden fatta ett byggbeslut.
Invånare vill att Kronbroarna dras via Hanaholmen
Husbolaget Hagnäskajen 16 har skrivit ett utlåtande där de motsätter sig planerna på en spårväg nedanför det egna fönstret, det utlåtandet backas också upp av husbolaget Hagnäskajen 18. Spårvagnen planeras rakt nedanför deras fönster. Havshagen-sällskapet står också bakom initiativet.
- Vi är inte emot det att Kronbroarna byggs. Men vi vill att spårvagnen kör på norra sidan om Havshagen, säger Timo Puska som är ordförande för Havshagen-sällskapet.
På den nya sträckan mellan Havshagen och Degerö ska spårvagnarna åka snabbare än på det nuvarande spårvagnsnätet. Spårvagnen ska inte stanna i så många trafikljus, och det finns också färre hållplatser.
Spårvagnarna som åker på rutten ska vara 45 meter långa. Havshagen-borna är oroliga för att de långa spårvagnarna och hållplatsen bildar en barriär mot havet. De undrar också om träden alls får bli kvar.
- Vi ordnar om på området. Vi måste antagligen plantera träd på nya ställen, säger Ville Alajoki på Helsingfors stad.
- Kulturbastun får bli kvar. Med bra planering kan vi bevara miljön så bra som det bara är möjligt. Förstås förändras platsen, men vi bygger inte någon motorväg där. Jag tror att vi kommer till ett bra slutresultat med god planering, säger projektansvariga Ville Alajoki.

Ville Alajoki säger att en förbindelse genom norra ändan av Havshagen har undersökts när en miljökonsekvensbedömning gjordes. Men enligt honom är det dåliga med förslaget att restiden mellan Degerö och innerstaden då blir längre.
- Ju längre spårvagnens rutt är, desto långsammare blir förbindelsen med innerstaden och nyttan med en rak förbindelse förloras bit för bit, säger Ville Alajoki.
Havshagen-sällskapet tycker Hanaholmen behöver en spårvagnshållplats
Enligt stadens förslag skulle Kronbroarnas spårvägsförbindelse gå direkt från Sumparn till Havshagen. Invånarna i Havshagen tycker förbindelsen kunde gå via Hanaholmen – en bro skulle förbinda Sumparn och Hanaholmen, och en till bro Hanaholmen med norra ändan av Havshagen.
Helsingfors fullmäktige beslutade ifjol att Hanaholmens kolkraftverk ska stängas senast i slutet av år 2024.
- Här bakom knuten finns den här kolhögen som där kring 2025 ska ersättas med bostäder. Om spårvagnen åker rakt hit, så åker den förbi Hanaholmen. Men om den kom via Hanaholmen så skulle där finnas en hållplats, och invånarna på Hanaholmen skulle förbindas med innerstaden, säger Eero Minkkinen.
Enligt trafikingenjör Niko Setälä på stadsplaneringskontoret kunde staden förbinda Hanaholmen med Havshagens spårvagnshållplats genom att bygga en gångbro från Hanaholmen till Havshagen. Men planeringen av Hanaholmen har inte kört igång.
Måndagen den 15.2. ordnas en brokväll där Kronbroarna-projektet presenteras för stadsborna. Brokvällen ordnas kl 16-19 i info- och utställningslokalen Laituri som finns i Kampen.
Onsdagen den 17.2. ordnas på samma plats kl. 17-19 en Havshagen-kväll där planeringen av Havshagen och Hagnäs presenteras.
Bilar på Kronbroarna väcker fortfarande häftig debatt
Otso Kivekäs vill ha förbindelsen, Månsson vill inte ha bro.