Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Bilar på Kronbroarna väcker fortfarande häftig debatt

Från 2016
Otso Kivekäs och Björn Månsson debatterade Kronbroarna i Morgonöppet 11.2.16
Bildtext De grönas Otso Kivekäs vill bygga Kronbroarna från Degerö till innerstaden - Björn Månsson från SFP motsätter sig brobygget.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

De gröna i Helsingfors ser Kronbroarna som en chans till bättre förbindelser mellan innerstaden och Degerö. Björn Månsson (SFP) däremot tycker Kronbroarna är ett galet projekt.

Björn Månsson håller med sin partikamrat Laura Finne-Elonen om att det blir dyrt och opraktiskt att bara bygga en bro på spårvagnar, fotgängare och cyklister.

Björn Månsson
Bildtext Björn Månsson (SFP) sitter i Helsingfors stadsfullmäktige och i styrelsen för Helsingforsregionens trafik.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

- Jag vill egentligen inte ha mera bilar in till centrum, inte är det fråga om det. Jag säger bara att om man förverkligar det här galna projektet så gör det i så fall helgalet och ta bilarna med, säger Björn Månsson.

Otso Kivekäs
Bildtext Otso Kivekäs (Gröna) är fullmäktigeledamot och andra vice ordförande i Helsingfors stadsstyrelse.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

Den tanken stöter på patrull hos De grönas Otso Kivekäs.

- Vi tycker att man ska bygga Kronbroarna för spårvagnar, cyklister och fotgängare eftersom det inte kostar så mycket mera att man kan cykla där. Vill man ha bilar på bron kostar det 100 miljoner euro mera eftersom man måste bygga större broar, säger Otso Kivekäs.

- Som man kunde ta in på avgifter från bilisterna, säger Björn Månsson.

så ska bron över kronbergsfjärden se ut (vy över broarna till Högholmen och vidare till Degerö)
Bildtext Så här skulle avsnittet som går via Högholmen se ut. Bron mellan Högholmen och Sumparn ska få namnet "Finkes bro". Den har fått sitt namn efter isbjörnen Finke, som var ett av de allra första djuren på Högholmen.
Bild: Helsingfors stad

- Man kan inte få hundra miljoner som avgifter, säger Kivekäs.

- Inte på ett bräde utan det är alltid fråga om under livstiden, säger Månsson.

- Det kostar för mycket och problemet är också att det kommer för många bilar till norra kajen och centrum, där finns inte mera plats för bilar, det skulle leda till trafikrusningar, säger Kivekäs.

- Därför vill vi inte ha den heller, säger Månsson.

Morgonöppet: Björn Månsson (SFP) och Otso Kivekäs (Gröna) debatterar Kronbroarna

12:34
Här ska spårvagnen gå, enligt stadens planer

Här ska Kronbroarnas spårvagn gå - Havshagenbor kämpar för en annan rutt

Invånarförslag: Kronbroarna kunde dras via Hanaholmen.

Diskussion om artikeln