"Telefonförsäljare prackar saker på åldringar"
Tipsaren vill att företag som ägnar sig åt aggressiv direktmarknadsföring till äldre granskas.
Tipsaren skriver att "telefonförsäljare prackar saker på åldringar" och att företagen inte respekterar uppmaningar om att sluta med marknadsföringen.
Enligt tipsarens uppfattning hör ett svenskt förlag till de värsta aktörerna som ägnar sig åt direktmarknadsföring till äldre.
15.2: Redaktionen har fått in flera tips om fenomenet. Ett tips handlar om försäljning av telefonabonnemang och att operatörerna inte respekterar ångertiden vid distansförsäljning.
Ett annat tips gäller att naturpreparat som marknadsförs till äldre kan leda till överdosering av vitaminer och biverkningar i kombination med mediciner.
Ytterligare ett tips gäller lotter som hade sålts till en äldre person med demens. Företaget krävde att anhöriga skulle skicka in läkarintyg för att annullera lottbeställningen, men backade sedan från kravet.
Har du upplevt aggressiv marknadsföring till äldre? Tipsa eller kommentera gärna!
Tipsa Spotlight
Detta är ett offentligt tips som har skickats in till Spotlight. Uppgifterna i tipset är inte bekräftade.