Armbrytning om Kvarkenprojektet in i det sista
Intensiv lobbning gör att Kvarkenprojektet fortfarande lever. På tisdag går tidsfristen ut - senast då ska staten ge sitt ja eller nej för projektet.
- Jag är övertygad om att det här kommer att gå vägen, säger Joakim Strand, fullmäktigeordförande och riksdagledamot (sfp).
Några närmare detaljer vill han däremot inte ge.
- Jag hoppas det finns förståelse för att vi i det här känsliga läget inte kan gå ut med all information, säger Strand.
Svenskt ja satte fart på Finland
Den svenska regeringen gav grönt ljus för Kvarkenprojektet i förra veckan. Det har satt fart på kugghjulen också på den finska sidan.
- Det har helt klart påverkat både tjänstemän och ministrar. Det, och det breda politiska tryck som vi har fått till stånd den senaste veckan, säger Strand.
Men varifrån staten ska ta de 35 miljoner euro som är statens andel i proejktet är oklart. Det har talats om "regionala pengar", men vad det är i praktiken är svårt att avgöra i det här skedet. Strand nämner till exempel Vasas och Umeås gemensamma hamnbolag Kvarken Ports.
Hård politisk armbrytning
Klart är ändå att det nu pågår en hård politisk armbrytning. Det är regeringen som ska skicka in projektansökan, oavsett om pengarna kommer ur statens kassa eller från regionen.
Projektansökan till EU ska skickas in senast i morgon, tisdag.
I korthet handlar Kvarkenprojektet Midway Alignment of the Botnian Corridor om EU-finansiering för en ny färja för Kvarkentrafiken och infrastrukturinvesteringar på båda sidor om Kvarken. För Vasas del handlar det också om en LNG-terminal (flytande naturgas). Finland och Sverige ska bidra med 35 miljoner euro vardera, EU med lika mycket. För att projektet ska avancera inom EU krävs att både Finland och Sverige stöder projektet.
Uppdaterat 15.2 kl 9.37 med det sista stycket som ger bakgrund.
