Yle 2015: riksdagsvalet, Sibeliusjubileum, och mera regionala innehåll
Till de största satsningarna år 2015 hörde riksdagsvalet, utbudet kring Sibelius 150-årsjubileum samt starkt inhemskt drama. Yles styrelse har 17.2.2016 godkänt Yles bokslut för år 2015.
Till de största satsningarna år 2015 hörde riksdagsvalet, utbudet kring Sibelius 150-årsjubileum samt starkt inhemskt drama. De regionala nyheterna fick mera utrymme både i radio och tv. Under året erbjöd Yle information, bildning, insikter och upplevelser i radio allt som allt cirka 100 000 timmar och i tv nästan 20 000 timmar. Yle Arenan användes betydligt mer, under året steg antalet Arena-starter per månad till över 30 miljoner.
Plock ur utbudet år 2015:
I det omfattande utbudet kring riksdagsvalet intervjuade Yle nästan alla riksdagskandidater på finska och svenska i Valkompassen och publicerade videorna i Valgalleriet. Under Sametingsvalet publicerade Yle Sápmi ett samiskt valgalleri på Yle Arenan
Sibelius 150-årsjubileum med sina konserter och dokumentärer syntes och hördes i utbudet. RSO gjorde en ståtlig Sibelius-turné till Japan.
Bland de nya öppningarna kan särskilt nämnas Marja Hintikka Live - intensivt och underhållande om barnfamiljers vardag både i tv, radio och på webben samt Enkelbiljett Europa som tog upp flyktingfrågan i en tvåspråkig helhet som bestod av dokumentärer, webbdiskussioner, livesändningar samt ett evenemang i Vasa.
Till de största sportevenemangen hörde bland annat VM i friidrott i Peking, och junior-VM i ishockey i Helsingfors.
Yle inledde regionala tv-nyhetssändningar från Lappland och Birkaland, och förlängde sändningstiden för de regionala programmen i Yle Radio Suomi.
Yle introducerade en ny tjänst, medborgarmediet Yle Folk, som riktar sig till unga.
Kriminalserierna Koukussa och Den röda triangeln stod för nytt starkt inhemskt drama
Webbinnehållet når allt fler
Yle nådde dagligen i snitt tre miljoner finländare via tv, ungefär två miljoner på sina radiokanaler och en dryg miljon på webben.
Räckvidden för tv och radio har i stort hållits på samma nivå, däremot har räckvidden för webbinnehållen totalt stigit med 16 procent. Användningen för de svenskspråkiga innehållen på webben har ökat med 45 procent.
Av finländarna anser 76 procent att Yles tjänster eller minst en av dem är intressanta.
Yle TV1 var fortsättningsvis den mest sedda tv-kanalen och Yle Radio Suomi den mest lyssnade radiokanalen. I Taloustutkimus undersökning var Yle Arenan än en gång det högst uppskattade inhemska webbvarumärket.
De mest tittade tv-programmen var sändningarna från självständighetsfesten på slottet och riksdagsvalet, som båda samlade miljonpubliker.
Yle främjar digital medieutveckling
Yles styrelse godkände i slutet av november 2015 den nya strategin Mitt bland oss, som förutspår en kraftig förändring inom tv och radio inom de närmaste åren. Den understryker Yles uppgifter inom journalistik och kultur samt lärande och sport.
Ett exempel på ett branschöverskridande nytt samarbete är Mediapolis i Tammerfors. På initiativ av Yle har Mediapolis på några år vuxit till ett kreativt centrum och nätverk bestående av 30 organisationer och ca 2000 personer i Birkaland.
Ekonomin hölls i balans
Yles omsättning var totalt 467,8 miljoner. Yles intäkter var totalt 472,0 miljoner euro, vilket är 3,5 miljoner euro mindre än året innan. Yleskattens andel av de totala intäkterna var 97,8 procent det vill säga 461,8 miljoner euro.
Bolagets kostnader och avskrivningar var totalt 468,5 miljoner euro, vilket är 11,5 miljoner euro mindre än året innan. Den största kostnadsposten var personalkostnaderna på 233,3 miljoner euro. Upphovsrättsersättningarna var 74,2 miljoner euro. För inhemska program bokförde Yle upphovsrättsersättningar för 24,5 miljoner euro och betalade därtill uphovsersättningar för musik och övriga program för ett belopp på 31,7 miljoner euro.
Vinsten för bokföringsperioden var 1,3 miljoner euro. Enligt förvaltningsrådets riktlinjer kan bolagets resultat på grund av stora sporthändelser eller andra evenemang variera mellan 5 och -5 miljoner euro.
Antalet årsverken sammanlagt 3 555, vilket är 140 färre än året innan.
Styrelsen godkände bolagets bokslut på sitt möte 17.2.2016. Yles förvaltningsråd behandlar bokslutet på sitt möte 8.3.2016. Förvaltningsrådet lämnar i april sin berättelse om bolagets verksamhet år 2015 till riksdagen.
För mera information:
Verkställande direktör Lauri Kivinen, tfn 09 1480 5003
Styrelsens ordförande Thomas Wilhelmsson, tfn 050 301 9305
Yles bokslut 2015 och styrelsens verksamhetsberättelse har publicerats 17.2. 2016.
Mera information på bolagets webbplats: Hur använder Yle sina medel
Yles bokslut 2015 (pdf)
CG-rapport 2015 (pdf, på finska, den svenska versionen publiceras i början av mars)
18.2 har följande lagts till: Yle Arenan användes betydligt mer, under året steg antalet Arena-starter per månad till över 30 miljoner. Samt: styrelsen godkände bolagets bokslut och CG-rapporten