Asiatiska mobiltillverkare utmanar Apple
Flera asiatiska mobil- och datortillverkare utmanar mobiljätten Apple med nya apparater som lanserats inför Mobile World Congress som inleds i Barcelona på måndagen.
LG och Samsung publicerade i går nya toppmobiler och Huawei berättade om sin nya Windowsdator med löstagbart tangentbord.
Det gemensamma för produkterna är att de anses konkurrera med Apples telefoner och bärbara datorer.
Iphoneförsäljningen minskade
Produktlanseringar kommer vid en tidpunkt som är utmanande för Apple. Bolagets försäljning av mobiltelefoner minskade under fjolårets sista kvartal, visar siffror som analysföretaget Gartner publicerade förra veckan.
Det här är första gången någonsin som försäljningen av Apples telefoner minskade. Samtidigt ökade försäljningen av andra tillverkares smarttelefoner.
Att Android fortsätter att växa beror på den strykande åtgången på billiga modeller i tillväxtekonomier. Till exempel i Indien har företaget Ringing Bells lanserat en smarttelefon som kostar mindre än fyra euro.
Konsumenterna i tillväxtekonomier väljer numera allt oftare en smarttelefon i stället för en enklare mobiltelefon.
Dyrare telefoner lockar inte
En trend som berör Apple är att konsumenterna inte länger ersätter sina medeldyra mobiler med dyrare modeller. Apple drabbas av det här eftersom bolaget har gjort stora vinster med att sälja dyrare telefoner. Nu ökar konkurrensen från asiatiska tillverkare även inom den här prisgruppen.
Åtminstone i internationella branschtidningar har de nya modellerna tagits väl emot.
Apples produkter väntas ofta föra med sig stora kliv framåt, men bolaget har inte alltid lyckats leva upp till förväntningarna. Det har på senare tid varit svårt för konsumenter att motivera köpet av en dyr telefon eller dator.
Andra tillverkare har nu insett att de har en möjlighet att växa. De vill göra om spelreglerna för marknaden på samma sätt som Apple gjorde i och med lanseringen av Iphone år 2007. Det är oklart om bolagen lyckas med det här.
Ursprunglig text av Hannu Tikkala.