Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Kulturturism ska locka långväga besökare till danser och teatrar

Från 2016
Rea på burk
Bild: Yle/Petter Sandelin

Då kostnaderna stiger gäller det att öka intäkterna. Det tvååriga projektet Kulturturism ska stöda SÖU:s medlemsföreningar och öka antalet besökare till teatrar, danser och andra tillställningar.

- Ungefär hälften av föreningarna har publikverksamhet som sin huvudsakliga verksamhetsform, säger Jonas Rönnqvist på Svenska Österbottens ungdomsförbund.

Det blir allt dyrare för föreningarna att anordna evenemang. Marknadsföringskostnaderna stiger och myndigheterna ställer högre krav. Därför måste man få större volym och bättre ekonomi i det man gör.

- Föreningarna är experter på sin verksamhet. Ingen behöver lära Emet folkpark eller Fagerö hur man dansar. Däremot kan det finnas behov gällande marknadsföring och samarbete.

Långsiktig planering

Projektet Kulturturism ska göra just det. Genom att stöda föreningarna i marknadsföring, nätverkande och genom att locka hit kunder från andra håll än Österbotten. Från bland annat övriga Svenskfinland, från finskspråkiga trakter och från Umeåområdet.

Målet är också att få in föreningarnas verksamhet i ett större sammanhang, som en del av ett paket i samarbete med andra företag inom turism: inkvartering, restauranger och så vidare.

- Det gäller också att få föreningarna att planera mera långsiktigt. Siktar man in sig på kunder från till exempel Umeåregionen så krävs en längre framförhållning.

Tjänsten som projektledare utannonserades söndagen den 21.2. Redan på måndag morgon droppade de första ansökningarna in och enligt Jonas Rönnqvist är intresset stort.

Planen är att man före påsk ska ha valt vem som får jobbet. I april ska projektledaren börja sitt jobb.

Diskussion om artikeln