Den röda mattan – en show med många betydelser
När stjärnorna går upp för den röda mattan och in till Oscarsgalan så handlar det om nåt mycket mer (och större) än bara att promenera på en röd matta.
Det handlar om en show, om att visa upp sig och de kläder man bär och det handlar om att skaffa publicitet.
Att rulla ut den röda mattan för riktigt fina gäster är en gammal företeelse. Fast i en av de första hänvisningarna till en röd matta handlar det om hybris och blod. I trilogin Orestien (skriven av Aischylos 458 f.Kr) återvänder Agamemnon hem och möts av sin hustru som rullat ut en röd matta för honom. Tragedierna handlar om en släktförbannelse och en massa mord så den röda mattan blir även en visuell symbol för allt det blod som flödat genom dramat.
Numera har man i showbizvärlden lämnat bort det här med släktförbannelser och mord, fast blodigt allvar är det fortfarande, åtminstone för vissa.
En plats att synas på
Att promenera uppför den röda mattan är att ställa sig i strålkastarljuset och delta i en show som är uppbyggd så att den tjänar både skådespelarna och deras stjärnstatus men även alla sponsorer. Det är en megakommersiell händelse.
Den röda mattan är en show med många lager av betydelser säger filmvetaren Outi Heiskanen från Nationella audiovisuella institutet (Kavi).
– Det är på den röda mattan som filmstjärnan har en chans att föra fram sin egen personlighet.
På röda mattan finns ett enormt medieuppbåd som bevakar precis vartenda ett steg som stjärnorna tar. Och stjärnorna i sin tur ledsagas av pressagenter som ser till att de talar med rätt media, tillräckligt kort tid för att sedan slussa dem vidare till följade kamera och följande journalist.
Men det är ändå här som filmstjärnor får en muntur. Inne i själva festsalen är det endast ett fåtal som får tala, om de tillhör de lyckliga som kallas upp på scenen för att ta emot en statyett. Och även då är talturen planerad. Du har en begränsad tid på dig att tacka och showen sänds med några sekunders fördröjning (så att man kan undvika spontana utbrott).
En enormt lång catwalk
Fast den röda mattan ger stjärnorna möjlighet att föra fram sig själva är kanske det viktigaste idag att även visa upp sig i fantastiska kreationer, att marknadsföra kläder helt enkelt. Nåt som modeindustrin varit snabb att utnyttja.
– Det må vara vilka stora kriser ute i världen men på den röda mattan verkar den viktigaste frågan, speciellt till kvinnliga skådespelare, vara ”Vem bär du ikväll?”
Även om en hel mängd skådespelare, speciellt kvinnliga, under årens lopp också blivit extremt irriterade på frågan. Vilket showbizvärlden löste med att även börja fråga män samma sak.
Nya tider, nya filmstjärnor
Den röda mattan speglar även hur vårt förhållningssätt till filmstjärnor har förändrats under åren. Där röda mattan förr var en plats där publiken kunde se och kanske t.o.m. växla några ord med de filmstjärnor som flanerade förbi är den idag nästan enbart en plats där media möter filmstjärnor. Publikens roll har reducerats till att vara en hop skrikande fans. Avståndet till filmstjärnorna har ökat.
Det fanns en större respekt för filmstjärnor förr, påpekar Outi, speciellt om vi talar om tiden innan 1970- och 80-talet.
– Det är helt enkelt inte längre möjligt att vara en likadan filmstjärna som förr. Skvallerpressen har ett så starkt grepp om vem som syns och var och hur, liksom paparazzin finns överallt.
Outi Heiskanen nämner här Howard Strickling, en känd publicitetschef i Hollywood under dess guldålder. Strickling vad den som ”bestämde” vad filmstjärnor som t.ex. Clark Gable och Greta Garbo kunde och inte kunde säga i media.
Han var också en fixare som såg till att enbart det som gynnade stjärnorna skrevs om i pressen. Han skyddade sina kunder in i det sista och skrev heller aldrig någon skandalbok om allt det han kände till.
Det går helt enkelt inte längre att bevara samma distans till publiken som förr. Och det är kanske inte heller önskvärt. Idag bygger filmstjärnestatusen långt på det faktum att du syns. En stjärna som inte syns, som ingen känner till, säljer inte heller filmer på samma sätt som de stjärnor som skapar publicitet.
Yle Teema sänder Oscarsgalan live 29. 2. kl 2-7 (natten mellan söndag och måndag). Svenska Yle erbjuder svenskt referat via flerljud i teven. Du kan också kolla på programmet efteråt på Arenan.