Lång väntan på invataxi
Vi har fått in ett tips om en FPA-taxi som kom 45 minuter senare än avtalat. Har du fått vänta oskäligt länge på invataxi?
Tipsaren som kommer från Nyland är rullstolsburen skulle infinna sig på sjukhuset klockan 7 för en större operation.
I god tid beställde hen en Inva-taxi från Helsingin-Uudenmaan Taxit oy (HUT) som sköter alla de taxitransporter som ersätts av FPA. Man kom överens om att taxin skulle komma senast 6.05.
Klockan 6.05 kom ingen taxi. 6.15 hade fortfarande ingen taxi synts till och nu började tipsaren oroa sig för att hinna i tid till sin operation. Via taxicentralen får man veta att den beställda Invataxin gått sönder men att man försöker få tag på en annan. När klockan är 6.30 har fortfarande ingen taxi dykt upp.
Klockan 6.45 kommer till slut en Invataxi och det bär av mot sjukhuset i ilfart.
Tipsaren har också tidigare fått vänta på Invataxin från HUT.
4.3 Malin Ekholm
Också andra har fått vänta på att taxin som beställts via FPA-taxicentralen ska komma.
- Jag har beställt invataxi sex gånger sedan januari. Två gånger kom det en vanlig låg taxi där vi med våld försökte baxa in min make. Två gånger har ingen taxi kommit med motiveringen att det inte finns någon invataxi tillgänglig. Nu har vi åtminstone tre kallelser kvar o det är mycket nervöst innan vi sitter i bilen och vi har svårt att sova natten före, skriver en tipsare.
Hur går det med integritetsskyddet när man samåker?
Ytterligare en tredje tipsare förundras över att personer med olika sjukdomar ska åka tillsammans. Inom vården är tystnadsplikten viktig, men när man åker till sjukhuset måste man åka dit med andraåka med andra, vare sig man vill dela med sig om sitt hälsotillstånd eller inte.
Det verkar också ta tid att få sina FPA-taxiresor ersatta
- Tyvärr finns det just nu många “kunder” som tvingas annullera sina terapier för att de inte har råd att betala resorna. Detta för att de trots uppfylld årssjälvrisk för taxiresorna, 300 €, inte ännu fått det kort från FPA som visar att så är fallet, skriver en tipsare.
10.3 Malin Ekholm
Jag har börjat leta upp all data som finns tillgänglig om taxisystemet. Statistik om antalet resor, kostnader, hur mycket det samåks.
Vi försöker få FPA att ge ut information om den respons de får in via sina tjänsteproducenter, men de menar att det är frågan om myndighetsdokument och att de därför inte behöver ge ut dem.
I avtalet med tjänsteutövarna finns b la stipulerat att de ska förse FPA uppgifter om hur mycket respons de får och vad den innehåller. Det här är uppgifter som FPA inte direkt vill ge ut även om de borde vara tillgängliga med hänvisning till lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet.
17.3 Malin Ekholm
Intervju med Anne Giss på FPA
18.3 Malin Ekholm
Träffar och intervjuar Bo-Erik Jensen.
Det här tipset ledde till ett inslag i TV-Nytt och en webbtext.
Taxiresor kostar FPA mer idag än före reformen.
Tv Nytt 28.3
Systemet med FPA-taxin tods i bruk i december 2012
http://svenska.yle.fi/artikel/2014/12/10/fpas-nya-taxisystem-tas-i-bruk-i-dag
I Nyland hade man problem i början.
Omöjligt att beställa FPA-taxi på svenska
Taxiproblemet i Karis svår nöt att knäcka
FPA-taxi populär i Nyland
Men nu verkar det fungera bättre
Nu fungerar FPA-taxin som den ska.
I Österbotten är det fortfarande många som inte är nöjda, särskilt med praxisen att samma taxi skjutsar flera patienter.
Kristinestadsbo trött på långa sjukhusresor
Har du erfarenhet av att FPA-taxin inte kommer eller inte fungerar som den borde på något annat sätt? Ta kontakt så undersöker vi.
Tipsa Spotlight
Detta är ett offentligt tips som har skickats in till Spotlight. Uppgifterna i tipset är inte bekräftade.