Lovisa stads tröskel blev lägre
Nu finns en stor del av Lovisa stads kundservice på en och samma plats.
Det nya kundservicekontoret heter Lovinfo och finns på gatunivå i hörnet av Mariegatan och Karlskronabulevarden.
- Det här är helt enkelt den första kundkontaktplatsen i ärenden som gäller bildningssidan och den tekniska sidan. Här hjälper vi så långt det går. Efter det lämnar vi över till mera sakkunniga om det behövs, säger Lovisa stads kommunikationschef Lilian Andergård-Stenstrand.
I Lovinfo får man hjälp med att ansöka om olika tillstånd. Man får hjälp med blanketter och bilagor och hjälp med att fylla i dem. Förutom detta finns också Medborgarinstitutets kundservice i samma lokal.
Man kan också besöka Lovinfo för att till exempel kvittera ut nycklar, lunchsedlar och kultursedlar.
- Lovisa stads tröskel har helt enkelt blivit lägre, konstaterar Andergård-Stenstrand.
De som jobbar på Lovinfo kommer alltså från olika sektorer och inlärningsprocessen har bara börjat. Tanken är trots allt att alla ska kunna allt.
- Vi lär oss nytt hela tiden och inlärningsprocessen sker ju i samarbete med stadens alla sektorer. Den biten utvecklar vi nu, säger Andergård-Stenstrand.
I Lovinfo arbetar fem kundrådgivare. Både vid disken och mera backoffice. Tanken är att samtliga kundrådgivare med tiden ska behärska de olika sektorerna. För att de ska kunna göra det, kommer de att cirkulera mellan de olika uppgifterna inom Lovinfo.
- Oberoende av vem som är på jobb, ska kunden åtminstone kunna komma en bit på väg i sitt ärende, säger Andergård-Stenstrand.
I Borgå har stadens servicekontor Kompassen fungerat i drygt tre år redan. Andergård-Stenstrand medger att Lovisa stad har gjort studiebesök till Kompassen för att se hur servicekontoret i Borgå fungerar.
- Nog kan man ju säga att vi har haft Kompassen i viss mån som modell. Fast här i Lovisa byggde vi faktiskt ut servicepunkten lite bredare än vad den är i Borgå. I Lovinfo erbjuder vi också byggnadsövervakningsservice och så finns vår turistinfo här. Vi har en lite bredare palett, säger Andergård-Stenstrand.
I den paletten ingår alltså också turistinfot. Turistsekreterare Lilian Järvinen hoppas att turisterna ska hitta servicepunkten bättre nu när den ligger bakom stora skyltfönster i gatuplanet.
- Vi kommer ännu att förbättra skyltningen vid torget så att turisterna som rör sig där bättre ska hitta oss här på Mariegatan. Dessutom har vi också arbetat på de tjänster vi erbjuder. I och med flytten har vi helt enkelt fått bättre ordning och reda i vår byrå, säger Järvinen.
Lovisa stads nya kundservicekontor kommer att hålla öppet under vardagar året runt mellan klockan 9 och 16. Under sommaren - efter midsommar och till medlet av augusti - kommer dessutom turistbyrån att hålla öppet under lördagar och söndagar.
Diskussion om artikeln