Många VW-bilar återkallas i onödan? VTT: Resultaten är förvirrande
Volkswagens utsläppsfiffel verkar inte ha påverkat bilarnas utsläppsvärden i Finland. Det visar laboratorietester som gjorts av Teknologiska forskningscentralen VTT. Bilar med och utan manipulerad programvara fick så gott som samma testresultat.
I september 2015 avslöjades att Volkswagen hade manipulerat resultaten i utsläppstester för dieselbilar och att bilarnas verkliga utsläpp är högre än de kväveoxidutsläpp som emissionstesten visar.
Programvaran i bilarna var programmerad att ge ett visst utslag under testförhållanden och sedan återgå till ett annat läge när bilen körs på vanligt sätt.
Volkswagenkoncernen har meddelat att man kommer att återkalla 64 000 bilar i Finland för att reparera dem. Totalt omfattar fusket 11 miljoner bilar.
Men VTT:s tester visar att manipulerade dieselmotorer får samma resultat i testförhållanden som Volkswagenmotorer utan den manipulerade programvaran.
VTT har testat åtta Volkswagenbilar med EA 189-motorer som enligt tillverkaren är utrustade med fuskprogrammet, och fem bilar som saknar programmet.
Resultaten är närmast identiska. Medelvärdena ligger mycket nära varandra och inte ens extremvärdena skiljer sig mycket.
- Resultaten är förvirrande, säger VTT:s ledande forskare Juhani Laurikko.
Försöker lura programvaran
Enligt Laurikko är det möjligt att fuskprogrammet har fungerat i bilar som har sålts i USA och där gett resultat som har hjälpt bilar att hålla sig inom de hårda utsläppsgränserna.
Samma program har inte fungerat i Finland eller så har det funnits någon typ av fel i just de bilar som VTT har testat som gör att slutresultatet inte är detsamma.
Juhani Laurikko säger att man kommer att gå vidare med testen och försöka lura den manipulerade programvaran för att se om slutresultaten ändå blir desamma.
EU:s gränsvärden för kväveoxid underskreds av alla bilar i VTT:s test.
- Det här skulle kunna betyda att ingenting kommer att förändras i de flesta av de bilar som ska återkallas och repareras i Finland, säger Juhani Laurikko på VTT.
Testerna försenas
På Trafiksäkerhetsverket Trafi följer avdelningschef Toni Pallaspuro med utsläppsskandalen. Han säger att enligt den ursprungliga tidtabellen borde Volkswagens återkallanden i Finland redan ha inletts med uppdateringar av Passat-modeller med 2,0 tdi-motorer.
De tyska myndigheterna har inte gett tillstånd att inleda reparationerna i Tyskland och det har gjort att återkallandena fördröjs också i andra länder.
I Finland har tidningen Tekniikan Maailma beställt en grundlig undersökning av Volkswagenbilars motoreffekt och utsläpp före och efter borttagningen av manipulerad programvara.
Undersökningen ska göras av VTT och görs på EA 189-motorer. Testningen börjar först när återkallandena har startat i Finland.
Marcus Ziemann/Yle Uutiset