Hoppa till huvudinnehåll

Sport

Kvalreformen slopas direkt – ”Fullständigt fiasko”

Från 2016
Uppdaterad 04.05.2016 09:27.
Romain Grosjean, Australiens GP 2016.
Bild: All Over Press

Det nya tidskvalssystemet i formel 1 har slopats efter endast ett veckoslut.

Med ungefär fyra minuter kvar på kvalklockan i Melbourne på lördagen hade samtliga förare redan stigit upp ur sina bilar. Det nya kvalsystemet misslyckades – och risades rejält efteråt.

På söndag morgon träffades stallcheferna och kom överens om att man bör övergå till det gamla systemet, där förare inte åker ur var nittionde sekund vid slutet av de tre kvalskedena.

– Vi fattade ett enhälligt beslut om att återgå till det gamla formatet i Bahrain om två veckor. Beslutet ska ännu bekräftas av F1-kommissionen, men jag skulle vilja se den som jublade efter gårdagens kval, säger Mercedeschefen Toto Wolff till Autosport.

Toto Wolff, Mercedes stallchef, mars 2016.
Bildtext Toto Wolff kallade det nya kvalsystemet för "skräp" på lördagen.
Bild: All Over Press

Yle Sportens formel 1-expert Fredrik af Petersens ställde sig kritisk till reformen redan före Melbourne – och hans farhågor om en tom bana i slutet av kvalet besannades.

– Alla såg att det blev ett fullständigt fiasko. Meningen var att det hela tiden skulle vara mycket action och många bilar, men det förverkligades inte. Slutet blev ett riktigt antiklimax när Ferrari stannade kvar i garaget för att spara däck och Rosberg inte såg en chans att komma ifatt Hamilton.

– För en gångs skull får man väl lyfta på mössan för FIA att de gjorde ett korrekt och snabbt beslut, även om stallcheferna boxade igenom det hela och krävde en förändring. Tack och lov gav sig FIA – det här var det absolut rätta beslutet.

Inga fjärrstyrda förare i kejsarklassen

En annan reform inför denna F1-säsong var att radiotrafiken mellan förarna och kommandobryggan strypts till. Förarna får inte längre taktiska råd, och till exempel nåddes Hamilton av svaret ”det får vi inte svara på” när han ville ha råd från kommandobryggan.

En begränsad radiotrafik är utan tvekan rätt väg att gå, menar Fredrik af Petersens, men han gillar inte att begränsningarna en aning luckrades upp inför premiärtävlingen.

– Som tur finns det fortfarande mycket som är förbjudet, för är man en förare i motorsportens kejsarklass ska man väl kunna ta egna beslut, och inte vara fjärrstyrd av raceingenjören som sitter och bestämmer allt.

Diskussion om artikeln