Åbo-Helsingfors på 1:38
På tisdagen premiärkörde VR sitt nya expresståg mellan Åbo och Helsingfors. Tåget avgår en gång om dagen från de två ändstationerna och är tjugo minuter snabbare än övriga tåg.
Från Åbo till Helsingfors på 1 timme och 38 minuter på morgonen och tillbaka på eftermiddagen på samma tid. Det här erbjuder VR sina kunder från tisdagen och framåt.
Morgontåget avgår från Åbo klockan 7:08 och eftermiddagståget från Helsingfors klockan 16:10. De här tågen stannar förutom vid ändstationerna endast i Kuppis och i Böle. Från den nya snabbare sträckan lämnas alltså stationerna i Salo, Karis, Kyrkslätt och Esbo bort.
VR uppger att syftet med den nya tåglinjen är att serva pendlarna och påminner i samma veva att samtliga övriga turer stannar även vid de övriga stationerna.
Riksdagsledamöter flitiga pendlare
Med på premiärturen fanns riksdagsledamöterna Li Andersson (VF) och Ilkka Kanerva (Saml). Bägge är vana pendlare och de uppskattar VR:s nya satsning på en snabblinje.
Såväl Andersson som Kanerva anser att de 15-20 minuterna man sparar in på resan kommer väl till pass då många möten vid riksdagen startar exakt klockan nio. Då det nya tåget anländer till Helsingfors kvart i nio så hinner ledarmötena i tid till sina möten.
Kanerva konstaterar att det är synd att Salo och Karis fallit bort från tågsträckan, men samtidigt anser han att det är bra med utveckling samt att det finns olika alternativ.
Andersson håller med Kanerva och understryker i samma veva hur viktigt det är att alla riksdagsledamöter från Egentliga Finland nu gemensamt jobbar för den nya snabbanan mellan Åbo och Helsingfors. Det planerade "entimmeståget" till Helsingfors skulle exempelvis stanna även i Salo.
Stabilare tåg
Att VR lyckas förkorta restiden mellan Åbo och Helsingfors beror inte enbart på att man slopat vissa stationer utan även på att man förbättrat själva tågen.
Det är frågan om två Pendolinotåg som har ett nytt stabilisationssystem. Det nya systemet gör att man kan öka hastigheten i kurvorna med 20 till 40 kilometer i timmen. Topphastigheten på de uppdaterade tågen är 200 kilometer i timmen medan den på de övriga tågen är 160 km/h.
Det nya systemet har kostat kring 100 000 euro att installera, en summa som enligt VR återbetalar sig genom minskade servicekostnader.
Li Andersson och Ilkka Kanerva provåker den snabba tågturen till Helsingfors i TV-nytt:
