Små affärer förlorar på fria öppettider
De fria öppettiderna inverkar negativt på många småbutikers verksamhet. Det menar många köpmän i Helsingfors, med påsken som erfarenhet.
De fria öppettiderna som infördes vid årsskiftet är ett hårt slag mot småbutiker och försäljningen har dalat ordentligt. Det säger Hannu Lehtinen, köpman för en K-affär på Drumsö i Helsingfors. Många andra köpmän håller med.
- Skulle vi spola fram tiden till nästa påsk, så skulle vi inte ha samma öppettider som vi hade i år, säger Lehtinen. Det är bara inte lönsamt.
Skulle vi spola fram tiden till nästa påsk, så skulle vi inte ha samma öppettider som vi hade i år. Det är bara inte lönsamt.
Lehtinen säger att det är främst de små butikerna som drabbas, och att de drabbats hårt. På butiken Kaartin kotikauppa i södra Helsingfors håller köpman Aarre Kanth med.
- I grunden är det bra med fria öppettider, men det kan inte vara lönsamt för någon om alla håller öppet från morgon till sen kväll, säger Kanth.
Några siffror uppger Kanth inte, men säger att det haft en stor inverkan på hans butik att de större butikerna haft öppet under påskhelgen.
Flera köpmän verkar hålla med om att försäljningen dalat efter att öppettiderna blev fria. Tidigare har de små butikernas fördel varit att de är öppna vid sådana tidpunkter som större butiker är stängda.
- Nu har vi inte mera den fördelen, säger Kanth.
Efter påsken är de gemensamma erfarenheterna de att kunderna varit färre än tidigare.
- Det är förstås tidigt att säga, men nog syntes det i försäljningen under påsken, säger Mikko Länsiluoto, köpman på K-affären vid Tölö torg.
Det är förstås tidigt att säga, men nog syntes det i försäljningen under påsken.
Vid Laivurin Valinta, också i södra Helsingfors, säger köpman Antti Isosomppi att de hållit stängt under påsken.
- Vi måste ha semester någon gång, och många kunder firar ändå ledigheterna utanför staden, säger Isosomppi.
Osäkert om någon vinner på det här
Det är för tidigt att dra några slutsatser efter bara en helg, säger Länsiluoto, som förlängde öppettiderna i går. Men det hade en negativ inverkan åtminstone den här påsken, säger Länsiluoto.
- Konsumenterna har fortfarande samma summor att röra sig med, så vem som är vinnaren i det här förblir oklart, säger Lehtinen.
Däremot är det, enligt Lehtinen, de små butikerna som är förlorarna.
Konsumenterna har fortfarande samma summor att röra sig med, så vem som är vinnaren i det här förblir oklart.
En prövotid
Lehtinen menar att butikerna nu är inne i en prövotid där alla testar sig fram och ser vad som är lönsamt.
- För att veta vad som händer i framtiden behöver man en kristallkula, säger Lehtinen.
Kanth är inne på samma linje. Han säger att man i marknadsföringen kört hårt med att till exempel påskhelgen är bra för kommersen, men att det inte kan stämma för alla.
- Det kan inte vara speciellt lönsamt, säger Kanth.
Han tror inte heller att butikerna kommer att fast vid sina förlängda öppettider hemskt länge.
I grunden bra med fria öppettider
Köpmännen vi har talat med verkar vara överens om att det är bra med fria öppettider.
- Men hysterin kring öppettiderna är inte bra, alla butiker måste inte ha öppet dygnet runt, säger Kanth.
Men hysterin kring öppettiderna är inte bra, alla butiker måste inte ha öppet dygnet runt.
Antti Isosomppi höll stängt under påsken, men säger att också de ser över sina tider nu. Han tänker hålla öppet på till exempel Kristi Himmelsfärdsdag.
- Nog tror jag att kunderna vill handla också på helgerna, säger Isosomppi.
Också Länsiluoto säger att det i grunden är bra med fria öppettider.