Skärmtiden påverkar skolvitsorden
Alla har hört om att bl.a. datorspelandet skulle vara dåligt för skolgången, men är det verkligen sant? Enligt vår undersökning verkar det finnas ett samband i det hela.
Ju mera skärmtid man har, desto lägre skolmedeltal har man, visar vår undersökning bland 135 elever i Mattlidens skola.
Trendlinjen i diagrammet visar att medeltalet kan sjunka drastiskt med bara en liten ökning av speltid, tv-tittande eller tid på sociala medier. Det gäller dock inte alla elever; några har nära 10,0 i medeltal fastän de har fler timmar vid en skärm mer än genomsnittet.
När vi gjorde vår gallup frågade vi alltså hur mycket unga i årskurs 7-9 i Mattlidens skola spelar, tittar på tv eller kollar igenom sociala medier per dag och vad de har i medeltal, eftersom medeltalet kan vara det viktigaste när man söker till gymnasium, och spelandet är mycket omtalat nuförtiden.
En orsak till att spelberoendet påverkar skolgången kan vara att man inte hinner göra sina läxor eller öva till prov. Dessutom kan spelandet också ha andra negativa effekter, som t.ex. blått ljus som försämrar sömnkvaliten, och att sociala livet kan drabbas.
August Ehrnrooth, Peik Etzell, Andreas Schröder, Alexander Albäck och Roni Seppälä, Mattlidens högstadium
Den här texten är skriven avYle Nyhetsskolans unga reportrar.