Kviltkonstnär Annika Lund

Annika Lund är en mångkonstnär men hennes absoluta paradgren är konstkviltning. Oftast tänker man på lapptäcken med många olika rutor när man hör ordet kvilt men det är väldigt långt ifrån det som Annika sysslar med. Hon gör delikata konstverk i olika storlekar och målar sina bilder med textila material och en stor variation andra hantverkstekniker. En av hennes moderna konstkviltar har precis vunnit första pris i den moderna kategorin i Finn kvilts nationella tävling och vi besökte henne hemma i Jakobstad.
Annikas intresse för just konstkviltning väcktes redan under studietiden när hon studerade till textillärare och hon såg en möjlighet att kombinera sina olika intressen textilslöjd, konst, blommor och djur samt mytologi, i en och samma konstform.
Enkelt sagt så betyder kvilt att man har ett bottentyg, ett mellantyg (ofta vadd) och ett yttertyg och dessa tre lager sys ihop. Annika använder oftast ännu fler tyglager ovanpå varandra och många olika broderitekniker för att sy ihop lagren med varandra och skapa sina alster. När hon börjar med sina konstverk gör hon ibland enklare skisser och ibland fulländade akvareller innan hon alls börjar fundera på vilka textila tekniker hon ska använda för att få fram det hon vill.
När visionen står klar färgar hon sina egna tyger med många olika färgningstekniker. Hon tycker om att testa på nya saker och gör själv olika schabloner för att få olika effekter på tygerna när hon färgar dem. Andra gånger sprayar hon färg på tygerna eller använder olika sorters batik. Allt för att få levande färgytor med olika lyster, djup och känsla. Provlapparna blir ofta många och ibland tycker hon att det känns som att hon bara gör en massa prover för att det är så intressant och det behöver inte alltid bli ett slutresultat av varje test. Hon är nyfiken på det mesta och tycker om att experimentera.
När hon färgat ett bottentyg bygger hon sedan på flera lager med olika tyger och andra tekniker för att få skuggor, djup och ljus i sina konstverk. Här kommer limhinnor ofta till användning och textilfärger hon målar med eller textiltusch hon ritar med. Det översta tyglagret hon lägger på till sist är ofta ett tunnt organza tyg som hon också färgat och behandlat på olika sätt. För att få tyglagren att passa ihop använder hon sig av många olika knep eftersom det handlar om millimeter precision när hon ska bygga upp sin konstkvilt.
Sedan syr hon ihop tyglagren med olika sömmar på symaskin, så kallat "fritt symaskinsbroderi" och efter det broderar hon ännu för hand med olika sömmar för olika effekter. Hon använder en stor mängd olika trådar till både maskin- och handbroderierna och ofta blir det strimmor av metalltråd och även pärlor i hennes verk. Det är alltså det arbetet som ännu återstår innan den här bilden blir en fulländad konstkvilt.
De timmar Annika lägger på ett enda verk går inte att räkna. Men vem räknar väl timmar när man sysslar med sin passion.
Läs mer om Annika Lund på hennes egen blogg och följ hennes instagramkonto @annika.c.lund för att få se den här konstkvilten bli färdig och vilka andra textilprojekt hon gör.