Tågen överfulla på kustbanan - pendlare tvungna att sitta på golvet eller stå
Efter att tågturer drogs in på kustbanan och Y-tåget slutade gå till Karis har det blivit trångt om saligheten på tågen. Många med pendlarbiljett har fått vänja sig vid att sitta på golvet eller stå under resan. På VR säger man att man väntar och ser innan man tar till några åtgärder.
Meeri Viitanen studerar i Alberga och pendlar därför från Karis varje dag. Hon berättar att hon har märkt att tågen nuförtiden är väldigt fulla.
- Jag brukar oftast vara tvungen att stå, berättar hon.
Anna-Maija Niemi pendlar ungefär en gång i veckan till Helsingfors på grund av jobbet.
Hon har alltid lyckats få en biljett till morgontåget men berättar att hennes dotter inte kunde köpa en sittplats på tåget från Helsingfors en fredagskväll.
- Vi löste det med att åka i lekvagnen, säger hon.
Yusuf Aldali tar tåget klockan 7.20 alla vardagsmorgnar till skolan. Han använde sig förr av Y-tåget och säger att det fungerade bättre för honom.
- Med det här tåget är jag alltid femton minuter försenad till skolan, förklarar han.
Han är också trött på att tågen numera är så fullsatta.
- Alla platser är alltid upptagna, och när jag åker hem efter klockan 16 så är jag tvungen att sitta på golvet. Förr blev det mera utrymme när människor steg av i Kyrkslätt, men nu är det fullsatt hela vägen, konstaterar han.
Alla platser är alltid upptagna, och när jag åker hem efter klockan 16 så är jag tvungen att sitta på golvet.
Ira Donner ska åka till Helsingfors med sin väninna Elsa Fromond.
Donner har klokt nog reserverat en plats redan föregående kväll.
- Då fanns det bara en handfull platser kvar, jag kollade igenom hela tåget.
Donner har tidigare fått erfara att tågbiljetterna tagit slut innan hon hunnit köpa en.
Man hittar i och för sig en plats i restaurangvagnen eller i trapporna, men man är tvungen att betala mer för biljetten, och det känns lite orättvist.
- Till exempel på fredagseftermiddagar har det hänt. Det är väldigt tråkigt. Man hittar i och för sig en plats i restaurangvagnen eller i trapporna, men man är tvungen att betala mer för biljetten, och det känns lite orättvist, konstaterar hon.
Väninnan Fromond har inte haft samma framförhållning och lyckas därför inte den här måndagsmorgonen få en biljett.
- Det är fullt. Jag har aldrig varit med om det tidigare. Det var en överraskning. Jag stiger på och ser hur det går, jag räknar nog åtminstone med att komma fram några stationer, säger hon.
På tåget är det verkligen ont om utrymme. Många passagerare vandrar av och an mellan vagnarna för att finna en plats och kön i restaurangvagnen blir snabbt lång för att de platslösa ska kunna försäkra sig om en sittplats vid ett av restaurangborden.
Men inget ont som inte för något gott med sig. Bristen på utrymme leder till en del småprat främlingar emellan då de blygt frågar om de får slå sig ner vid ett bord som redan ockuperats av några andra resenärer.
"Tågen måste utnyttjas till sin fulla kapacitet"
Vid VR är man väl medveten om problemet med de överfulla tågen på kustbanan.
- Vi har fått respons och följer nu med situationen, säger Antti Tuominen, planeringschef för fjärrtrafiken vid VR.
- Det som kan göras är att lägga till vagnar vid behov. Men om man ser på kustbanan som helhet så finns det nog gott om utrymme på tågen. Det är frågan om några turer några dagar i veckan som är fulla, fortsätter han.
Vi har fått respons och följer nu med situationen.
Tuominen menar att de vill se till att tågen är så fulla som möjligt för att ekonomiskt kunna konkurrera med fjärrbusstrafiken.
- Tåg är betydligt dyrare än bussar så därför är det väldigt viktigt att vi utnyttjar all kapacitet som tågen har.
Finns det inte en risk att resenärer börjar välja buss som ett resultat av att tågen är överfulla?
- Visst finns den risken, och det vill vi undvika. Utgångspunkten är att alla ska säkras service på tågen.
Hur säkert är det då passagerare är tvungna att stå i gångarna eller sitta på golvet under tågresan?
- Det är nog ingen säkerhetsrisk, men det är klart att vi vill kunna erbjuda alla våra kunder en sittplats.
Tuominen påminner också om att man kan välja att köpa en dyrare biljett i Extraklassen där det ofta finns utrymme om tåget i övrigt är fullsatt.
Han medger också att det var olyckligt att Trafik- och kommunikationsministeriet valde att slopa Y-tåget samtidigt som VR gjorde ändringar i fjärrtågstrafiken på kustbanan.
- Ministeriets beslut att dra in köptrafiken så drastiskt i sin helhet var naturligtvis en väldigt negativ sak för oss på VR, konstaterar Tuominen.
Enligt uppgifter av en av Yle Västnylands kommentatorer har VR den 25 april lagt till en extra vagn på tåget som avgår 7.20 från Karis. Yle Västnyland försöker nå VR för en kommentar.