Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Späckad tävlingssäsong för seglaren Mikael Wahlroos

Från 2016
Mikael Wahlroos med "Lotus" - en Finnflyer 31 segelbåt.
Bildtext Mikael Wahlroos med "Lotus" - en Finnflyer 31 segelbåt.
Bild: Yle/Roger Källman

Vid Wasa segelförenings bryggor ligger redan några segelbåtar förtöjda. En av båtarna tillhör Mikael Wahlroos, som har inlett träningen inför en stenhård tävlingssatsning.

- Vi tänkte att "nu eller aldrig". Kanske jag tappar intresset efter den här säsongen eller så blir det bara värre och värre, säger Mikael.

Mikaels båt är en Finnflyer 31, designad av Eivind Still och byggd i Jakobstad i början av 1990-talet. Ursprungligen var båten ämnad för både cruising och tävling, men för Mikael är det enbart tävling som gäller.

I år sjösatte Mikael båten rekordtidigt - redan den 15 april. Den gångna veckan har han och teamet varit ute och tränat varje dag och har tillryggalagt närmare 100 sjömil.

- Det har inte varit varmt - skulle jag säga något annat så skulle jag ljuga. Men vi har bra kläder och far man utomskärs så är det varmare och jämnare vindar.

Allt onödigt bort

En lättare båt är en snabbare båt - det säger sig självt. Allt onödigt är därför bortplockat ur Mikaels båt för att pressa ner vikten.

Fukt väger också och bland annat därför förvarar Mikael segelbåten i en uppvärmd hall. Det blir en betydande viktskillnad då båten och allt i den torkar upp.

- Den här båten väger normalt 3,6 ton och skillnaden kan ligga på omrking 80 kilogram. Det motsvarar en person och är kilon som man vill ha nytta av.

En full besättning omfattar fem personer, men i sommar kommer Mikael att delta i tävlingar med både tvåmanna- och enmannabesättning (alltså ensam ombord!)

- Havsrace är mer psykologiska tävlingar: tar man rätt beslut, när kommer vriden? Därför tänkte vi testa double- och singlehanded, där man bestämmer helt själv.

Ensamsegling blir största utmaningen

Mikael Wahlroos har en späckad tävlingssäsong framför sig. Han har slagit sig ihop med Kim Westerlund: de två teamen samarbetar nu med att söka sponsorer och besättningen byter båt allt efter behov.

- I maj seglar vi ner båda båtarna till Oxelösund. Sen blir det en "double handed" tävling i Stockholm.

Efter det åker de direkt över till Helsingfors och Suursaari Race. Så bär det igen av till Stockhom och Robline Race.

- Det är min största utmaning för i år, säger Mikael. Det är en "single handed" tävling, alltså man seglar ensam. Sträckan är 135 sjömil och tar ungefär ett dygn.

Efter det blir det en veckas vilopaus, som följs av Gotland runt. Så bär det av upp till Höga kusten och Ulvöregattan.

- Sen blir det Uleåborg och tillbaka till Vasa, följt av Kvarken Race i Jakobstad och de lokala tävlingarna i Vasa.

Mikael beräknar att transportsträckorna kommer att uppgå till 2000 sjömil och själva tävlingarna 1300 sjömil.

- Varenda gång man far ut så är nånting annorlunda, varenda tävling man deltar i är annorlunda. Det är det som gör seglingen så fantastisk.

Mikael Wahlroos laddar upp inför seglingssäsongen

8:50