Misstanke om manipulerade däckmärkningar – tusentals däck testas
EU misstänker att däckmärkningar om drivmedelseffektivitet, våtgrepp och extern ljudnivå inte stämmer, enligt tyska Focus online. På grund av misstanken kräver åtminstone sex länder, Finland inkluderat, att däcken testas.
Tillverkarna får själva beskriva däckens egenskaper i den officiella EU-däckmärkningen som hittas som ett klistermärke på nya bildäck och enligt Focus online tror EU att däcktillverkarnas egenkontroll inte har fungerat som den ska.
Focus online har fått sina uppgifter inifrån däckbranschen och i uppgifterna framkommer att EU-däckmärkningens information inte alltid stämmer överens med de riktiga värdena.
Product Safety Forum of Europe, ProSafe, är auktoriserad av EU för att genomföra 150 däcktest under de kommande två åren. Förutom i Finland undersöks 15 000 däck och 1 500 dokument i Sverige, Tyskland, Spanien, Polen, Belgien samt Turkiet.
EU-däckmärkningen trädde i kraft 2012 och borde innehålla information om drivmedelseffektiviteten, våtgreppet och den externa ljudnivån. Det bästa betyget är ett A medan det sämsta är ett G.