Nu är det klart: Tavastvägen blir bilfri
Helsingfors stadsfullmäktige godkände förslaget att reservera Tavastvägen mellan Helsingegatan och Hagnäs för cyklister och kollektivtrafik. Det innebär att vägavsnittet kan bli bilfritt redan nästa år.
Dumheter!
Harry Bogomoloff (Saml) om beslutet att göra Tavastvägen bilfri.
Förslaget godkändes med rösterna 51-31. Det var främst Samlingspartiet och Sannfinländarna som var emot förslaget.
Mellan åren 2017 och 2019 ska Tavastvägen mellan Helsingegatan och Hagnäs få enkelriktade cykelfiler. Också fotgängarna och spårvagnarna ska prioriteras i gatulösningarna.
Alla bilar, förutom taxi- och servicebilar samt de bilar som ska in till gårdarna, ska dirigeras om till Sörnäs strandväg. De bilar som får köra på vägavsnittet ska samsas om en enda körfil med bussarna.
I tillägg till Tavastvägen ska också Femte linjen och Aspnäsgatan byggas om så att gatorna får enkelriktade cykelfiler på båda sidorna.
Kostnaderna för projektet närmare 16 miljoner euro
Ombyggnaden av vägarna kostar totalt 15,6 miljoner euro, varav drygt 14 miljoner euro går till Tavastvägen.
Spårvagnstrafiken slukar hela 8 miljoner euro. Men samtidigt beräknas de årliga kostnaderna för spårvagnstrafiken bli ungefär en halv miljon euro lägre.
Spårvagnstrafiken blir två minuter snabbare i sydlig riktning och 1,5 minuter snabbare i nordlig riktning. Busstrafiken blir en minut snabbare.
Bogomoloff: Dumheter!
Alla i Helsingfors fullmäktige är inte lika nöjda med beslutet. Samlingspartiets Harry Bogomoloff har en klar åsikt om onsdagens beslut att göra Tavastvägen bilfri.
- Dumheter! Det var dumt att ta itu med det här nu, när vi inte alls vet hur det blir med Fiskehamnen och förnyelsen av Hagnäs bro, säger Bogomoloff, som suttit i stadens fullmäktige sedan 1985.
En bilfri Tavastväg leder till snabbare kollektiv och gagnar framförallt cyklisterna.
- Om de blir glada så har de ju all rätt till det. Men jag tycker att det är att ta till storsläggan i en ganska liten fråga.