Fredagssnackare: Lyssna på de trogna Västis-prenumeranterna
Monika Fagerholm från Tenala är inte sen med att peka finger på den tidigare vd:n för KSF Media som föreslår färre utgivningsdagar för Västra Nyland. Fagerholm tycker att man borde lyssna och satsa på de trogna prenumeranterna.
- Det handlar om Barbro Teirs ansvar. Få människor trodde på hennes så kallade reformer. Det är inte första gången hon har gjort något så här katastrofalt. Hon hade huvudlösa strategier, säger Fagerholm och hänvisar till Teirs tid som vd för förlaget Schildts och Söderströms.
Som ett exempel på något som inte fungerade nämner Fagerholm gemensamt och delat material i Västra Nyland.
Ilse Klockars har själv jobbat som journalist i flera år. Hon menar att besparingarna är en törn för demokratin.
- Vi går miste om en stark röst på svenska i Finland. Och Yles dominans växer. Vi har ett demokratiskt problem.
"Man leker med folks liv"
Klockars vill ändå vara optimistisk och är nyfiken på utvecklingen inom mediebranschen.
- Alltid när man kraschar föds något nytt. Det uppstår nya möjligheter, men har KSF Media en vision för framtiden?
Monika Fagerholm är totalt av en annan åsikt.
- Jag vägrar tycka att det här är en stor möjlighet. Jag blir rasande på det här sättet att snacka, säger Fagerholm som fortsätter tala om bolaget KSF Medias ansvar.
- Man leker med folks jobb, man leker med folks liv. Man leker med finlandssvensk offentlighet. Allt har varit en liten experimentlåda, säger en uppenbart upprörd Monika Fagerholm.
Kvalitet före kvantitet
Ilse Klockars tycker inte man ska stirra sig blind på antalet utgivningsdagar för papperstidningen.
- Det viktiga är innehållet. Det ska finnas ett innehåll som läsarna är villiga att betala för. Och där tror jag Västis har ett problem. Möter de sin publik, frågar sig Ilse Klockars.
Lyssna och håll kvar prenumeranterna
Det finns många västnylänningar som vill ha papperstidningen, menar Monika Fagerholm och säger att KSF Media borde satsa på de trogna kunderna.
- Man är konservativ på landsbygden. De trogna prenumeranterna har en efterfrågan på de traditionella papperstidningarna. Samtidigt försöker man snusa på vad 25-åringar vill ha. Vill du ha en stabil ekonomi ska du lyssna på de som är trogna, säger Monika Fagerholm.
