Borgå stad lanserade en ny webbplats
Borgå stad har förnyat sin webbplats. Den nya webbplatsen öppnades på tisdagsmorgonen.
Webbtjänsterna borga.fi och visitporvoo.fi är helt nya.
Förnyelsen har planerats tillsammans med dem som använder tjänsterna. Bland annat har tjänstens visuella utseende och informationsinnehåll utvecklats enligt användarnas önskemål.
– Mängden besökare som använder mobiltelefon eller pekplatta har ökat snabbt. Tjänsten är nu användarvänlig på mobila apparater också, säger kommunikationschef Aino-Marja Kontio.
Den nya borga.fi-webbplatsen sammanställer fortfarande de viktigaste uppgifterna om Borgås tjänster, aktuella ärenden, beslutsfattande och evenemang.
Tjänsten är helt tvåspråkig.
– Webbplatsen har nu också uppgifter om service inom fritid och turism, som upplevelser, sevärdheter, restauranger, caféer och shoppingmöjligheter, berättar marknadsföringsplanerare Tanja Peisala.
Visit Porvoo blir internationell
Varumärket visitporvoo.fi kommer också att bevaras, men den sidan betjänar i fortsättningen internationella turister främst på engelska och ryska.
Borgås webbplats har också mycket nytt innehåll, som helheten ”Invest in Porvoo” som betjänar företag och näringslivet.
Den nya priskalkylatorn räknar ut hur mycket det kostar att skaffa en tomt och börja bygga.
– Dessutom har sidorna för sådana tjänster som används mycket, till exempel idrottstjänsterna och medborgarinstitutet, gjorts mer användarvänliga, säger kommunikationsplanerare Sari Hilska.
Tjänsterna har en bra sökmotor på ett synligt ställe, enligt Hilska. Den hjälper att hitta tjänster, verksamhetsställen och kontaktuppgifter.
– Då tjänsten har offentliggjorts så kan den ännu ha några små brister. Till exempel saknas ännu vissa översättningar. Det ska åtgärdas under de närmaste veckorna.
Borgå stad vill gärna ha respons på webbplatsen och önskemål via blanketten ”Rådgivning och respons”.
Satsning på elektroniska tjänster
De tjänster som kan skötas på webben och blanketter har samlats till en ny helhet med namnet ”E-tjänster”.
– Tanken är att helheten utvecklas starkt under resten av året. Gamla blanketter ändras allt mer till elektroniska och vi satsar på utvecklingen av användarupplevelser, berättar Aino-Marja Kontio.
Borgå stad har också infört ett nytt kundhanteringssystem. Det används i fortsättningen för att behandla elektroniska servicebegäranden och respons.
Kunden kan sända en servicebegäran eller respons direkt via blanketten på tjänsten borga.fi.
– Det gör stadens verksamhet mycket effektivare och samtidigt blir kundbetjäningen bättre. Borgå är en pionjär när det gäller att utveckla kundhanteringen. Många kommuner vill komma och bekanta sig med vår lösning, säger dataadministrationschef Axel Ek.