Intresset för e-sport ökar - datorspelare i Finland organiserar sig
Det sker en hel del inom e-sporten just nu. De första officiella FM-tävlingarna hålls i sommar och dessutom har det bildats två ligor i Finland - en nationell, och en mer lokal med bas i Åboland.
Med e-sport menar man alltså att tävla i dator- eller konsolspel. Ofta handlar det om lag som spelar mot varandra.
Det har hittills funnits flera turneringar i e-sport i Finland, till exempel i skjutspel såsom Counter-Strike: Global Offensive.
Men spelentusiaster i Pargas såg tidigare i år en öppning för en mer organiserad och långsiktig hobbyverksamhet och startade en egen liga: PGC League.
John Kronberg, i spelkretsar mer känd under namnet MoKePoNi^, är projektledare där.
- Vi såg att det fanns ett behov av lite struktur i det hela. Som det ser ut nu blir det bara fler och fler spelare också inom Svenskfinland, men de spelar mest bara mot främlingar på internet.
De som spelar i PGC League får alltså oftare spela med och mot folk de känner eller lär känna, vilket ökar gemenskapen.
Ett hundratal personer har hittills deltagit i ligan, vars första säsong avslutades förra veckoslutet.
- Vi har brutit både geografiska gränser och språkgränser för vi hade flera finskspråkiga deltagare och vi hade lag från Österbotten och längre bort ifrån än bara Åboland.
Det är också mer givande för publiken att följa med samma lag under en längre tid, och få tid att hitta sina favoriter. E-sport kan alltså följas med via nätet, till exempel via videotjänsten Twitch.
Fakta: Vad är e-sport?
Den nationella ligan
Parallellt med e-sportsligan i Pargas håller en annan aktör på att skapa en nationell liga vid namn Finnish Esports League, FEL. Anmälningstiden går ut i dag, och vem som helst får delta.
- E-sport uppskattas kanske inte så mycket i vårt land i dag och vi vill ge den ett bättre rykte, och skapa en produkt för alla finländare, berättar FEL:s kontaktchef Matti Kailanto.
- Vi siktar till och med på att fylla stora stadion och arenor i framtiden, tillägger han.
Det kan låta optimistiskt, men vissa skulle säga att det är helt realistiskt. Globalt sett är e-sport nämligen redan mainstream. Förra året hade till exempel finalen i datorspelet League of Legends 36 miljoner tittare via internet.
E-sportspubliken består till allra största delen av datorspelsintresserade men det är också vanligt med människor som tittar på e-sportsevenemang för spel de inte själva spelar.
Finländska mästerskap
I morgon inleds uttagningen till de första officiella FM-tävlingarna i e-sport. Det är frågan om en turnering där de som redan har bevisat att de är bra får delta.
De finska mästerskapstävlingarna arrangeras av spelföretaget Peliliiga på uppdrag av Finska e-sportförbundet SEUL.
De spel som ingår i FM är till att börja med Counter-Strike: Global Offensive, StarCraft II: Legacy of the Void och Hearthstone: Heroes of WarCraft. Vinnaren får 5 000 euro eller 15 000 euro beroende på kategori, och en möjlighet att delta i de nordiska mästerskapen.
John Kronberg vid PGC League i Pargas tycker att det är bra att det rör på sig inom tävlingsspelandet.
- E-sporten, det är en stor kaka just nu, och det är många som kan ta en del av den utan att nån annan lider för det. Jag tror att det bara är till allas nytta att det finns flera aktörer, åtminstone nu till att börja med. Men man måste se sen vart det barkar.