Hoppa till huvudinnehåll

Kultur och nöje

Mi and L’au på turné genom livet

Från 2016
Uppdaterad 01.01.2017 16:46.
Mi and L'au på resa genom livet - Spela upp på Arenan

Hon finlandssvensk modell, han fransman och filmmusiker. Tillsammans bildade de Mi and L’au som nu gett ut sex album och turnerat överallt – utom i Finland. Det är möjligt att det här för många finlandssvenskar är en välbevarad musikalisk hemlighet.

Efter grundskolan började de flesta av oss plugga på olika gymnasier eller yrkesskolor i huvudstadsregionen. Men nästa gång jag såg en skymt av Mira Romantschuk var inte i en föreläsningssal eller universitetets studentvimmel utan på en reklampelare i Helsingfors. Hon var ett av ansiktena i en stor reklamkampanj för ett internationellt klädmärke.

Det visade sig att hon, som gått i samma klass med mig i nio år, flyttat bort från Finland och blivit modell.

Konstnärsparet Mi and L'au, Mira Romantschuk och Laurent Leclère
Bildtext Mi and L'au
Bild: RAFAEL MONZO VALLS

Ett möte involverande knarr och katt äger rum

Tjugo år och tusen och åter tusentals kilometer senare, centrala Helsingfors, en lägenhet med knarriga golvplankor, sparsamt möblemang och en olivgrön vägg i vardagsrummet. En nyfiken, lurvig katt spankulerar runt och gör inspektion på inkräktarnas utrustning. Fotografens och mina saker, vill säga.

Mira har samma tjocka, långa rödblonda hår som jag minns det. Jag känner mig välkommen hemma hos henne och Laurent Leclère, men samtidigt som att jag klampar in här i deras värld.

Hon visar mig ett album med fotografier från en utställning hon och Laurent gjorde i fjol på Galleria Kajaste i Helsingfors. På ett gammalt piano ligger en turkosblå skulptur som hon gjort. Så visar hon mig deras nya skiva, en vinyl. Mi and L’au ger ut sitt sjätte album, Four pair of wings heter det.

Från modell i Paris till konstnär i världen

- Jag flyttade till Paris efter skolan, berättar Mira Romantschuk. Jag var nyfiken och min nyfikenhet fick mig att resa. För att kunna resa arbetade jag som modell.

- Då träffade jag Laurent och började spela hans gitarr - ända tills han blev irriterad, och så blev en gitarr två. Sen minskade gitarren och blev en alldeles liten gitarr!

Sant, Mira knäpper koncentrerat på en alldeles liten gitarr. Sedan börjar hon sjunga med en dovt klingande röst. Trots att det är varmt och kvavt i lägenheten, ryser jag till. Av välbehag.

Vakna bredvid en skyltdocka

Laurent Leclère var en mångsysslare inom filmmusik, och när de två träffades i Paris var det ett definitivt ögonblick.

- Det var början på en ändlös diskussion mellan en man och en kvinna, en diskussion som ständigt pågår och som alltid kommer att göra det. Så simpelt är det, säger Laurent.

- Jag arbetade i Italien och vi ville vara tillsammans, säger Mira. På något sätt blev det musiken som tog över.

Mira Romantschuk håller en lermask framför sitt ansikte. Bredvid henne står Laurent Leclère.
Bild: Yle/Eva Pursiainen

De bodde i olika lägenheter som Mira hade tillgång till via sina modelljobb. De flyttade så ofta som varannan vecka - en gång bodde de i en butik.

- Det var intressant. Man vaknade på morgonen och blev livrädd när det plötsligt stod en skyltdocka bredvid en.

Till slut fick de nog av Paris och flyttade till en stuga intill en finsk insjö.

- Vi behövde ett lugn för att komma in i något slags… kreativ bubbla? Då har man mera tid att lyssna till något. Och Laurent blev väldigt förtjust i Finland.

Konsten är deras gemensamma rum

Att göra musik är för dem att kommunicera med varandra och världen. På egna håll gör de skulpturer och tecknar, fotograferar och skriver, men genom musiken tacklar de världen tillsammans. Och reser, reser, reser.

Mi and L’au har gjort över tusen spelningar, men bara en i Finland. Det var i Tammerfors år 2005 när den amerikanska musikern och producenten Michael Gira kom till Finland för att se paret som skickat honom flera dussin sånger. Han tog med sig Mira och Laurent till New York där deras första självtitulerade album såg dagens ljus.

Mira Romantschuk förbereder en utställning i Galleria Kajaste i Helsingfors våren 2015.
Bildtext Mira Romantschuk förbereder en fotoutställning i Galleria Kajaste våren 2015.
Bild: Mi and L'au
Lermask i ljus nyans: Självporträtt,2010-2011
Bildtext Mira Romantschuk: Självporträtt, 2010-2011, rödlera och pigment
Bild: Mi and L'au
Lermask i klarblå nyans: Den blåa pojken, 201. Rödlera, pigment och en peng. Privat samling.
Bildtext Mira Romantschuk: Den blåa pojken, 201. Rödlera, pigment och en peng. Privat samling.
Bild: Mi and L'au
Lermask i röd nyans: Cyborg, 2009.
Bildtext Mira Romantschuk: Cyborg, 2009. Rödlera, magentapigment, Electronik. Del av utställningen "Long Exposure" 2015, Galleria Kajaste, Helsingfors. Privat samling.
Bild: Mi and L'au

De flesta av oss vill samma sak, oberoende av var vi är

Vi som gick ut nian för tjugo år sedan och blev kvar här har förmodligen studerat någonting, hittat jobb, gift oss, kanske separerat, kanske fått barn. Det vanliga.

Samtidigt har Mi and L’au skrivit många sånger, skapat åtskilliga konstverk, gjort otaliga resor, spelat massvis med spelningar. En tid tågluffade de genom Europa tillsammans med singer-songwritern Josephine Foster. En fyraårig period bodde de i spanska Valencia och gjorde ett par album där. År 2008 spelade de i så gott som varje delstat i USA, utom i New Orleans, som precis då drabbades av orkanen Katrina.

- Det är ju inte som att man har skrikande fans framför scenen. Snarare vill de flesta prata och dela med sig av sina liv med en artist. Många reste hela vägen till New York, Boston och San Francisco för att berätta om Katrina och vad som höll på att hända i New Orleans, berättar Laurent.

När han lyssnade på berättelserna slogs han av en insikt.

- Efter en tid insåg man att de flesta människor vill samma sak: de vill vara lyckliga. Så det försöker vi göra, ge dem en lycklig stund när vi spelar på scenen. Det är hela poängen.

Staty i lera, plast, metall och hår: Andningen/ Breathing/ Respiration, 2009
Bildtext Mira Romantschuk: Andningen/ Breathing/ Respiration, 2009, rödlera, akryl, pigment.
Bild: Mi and L'au
En staty i vitt gips eller lera
Bildtext Mira Romantschuk: L'Au, 2009. Del av Gumbostrand Konst och Forms invigningsutställning "28xGumbostrand" år 2012.
Bild: Mi and L'au
Lermask i ljus nyans: Mask nr. 3, 2009
Bildtext Mira Romantschuk: Mask nr. 3, 2009
Bild: Mi and L'au

”Mira har scennärvaro utan like”

Turnerandet som musiker var inte något Laurent planerat. Men både han och Mira älskar det, det är en grundsten för deras tillvaro tillsammans. Jag får en känsla av att de själva också är sin konst, i lika hög grad som det de producerar. En märklig tanke, men i stunden känns det helt logiskt.

- En del människor har en scennärvaro utan like. Mira är en av dem. Folk som Elvis Presley eller Johnny Cash var monster på scenen. Det är något du antingen har inom dig, eller så har du det inte. Och jag har det inte! säger Laurent och skrattar hjärtligt.

- Det har varit något av en upptäcktsfärd, det här med att spela inför publik.

Intrikat mönster i blyerts
Bildtext Laurent Leclère: Your father is no icecream boy, 2002. Bläck på papper. Privat samling.
Bild: Mi and L'au
Konstverk gjort med bläck på papper, ett intrikat mönster.
Bildtext Laurent Leclère: Démasquée, 2003. Bläck på papper. Privat samling.
Bild: Mi and L'au

Melankoliskt, avskalat album

Mi and L’aus musik har beskrivits som psykedelisk folk, acid folk, neo-folk. De tidigare albumen är intrikat arrangerade och orkestrerade, och musiken suggestiv. Det nyaste albumet, Four pair of wings, är det mest avskalade hittills. Mi and L’au har riggat upp några mikrofoner i ett rum och spelat in låtarna med bara akustisk gitarr och piano som ackompanjemang.

- Det är så här vi uppträtt många gånger, och som det låter när man komponerar - det är du med ditt instrument, säger Mira. Det känns fint att göra ett sådant album som är så nära den situationen.

Skivomslaget till Mi and L'aus album Four pair of wings.
Bild: MATHIEU LINOTTE

Efter att albumet kommit ut ska de turnera igen. Italien, Storbritannien. Östeuropeiska länder. Men inte Finland?

- Jag skulle gärna spela här, säger Laurent. I väntan på inbjudningarna!

det var du
det var jag
en tanke
ett svar

för vem bryr sig om världen egentligen
när du funnit kärleken

― "Vem bryr sig" från albumet Four pair of wings, Mi and L'au

Två sånger är på svenska. Älskling, älskling och Vem bryr sig, heter de.

- Vem bryr sig skrev jag på Allhelgonanatten när vi vandrade runt på alla upplysta kyrkogårdar i stan, säger Mira.

Sleep now, little one, är inspirerad av Kalevalas finska mytologi och Hugo Simbergs målningar.

- Men det blev som en vaggvisa för en liten en.

Det nästan viskar hon. Drar sig egentligen för att prata särskilt mycket om albumet. Katten letar sig upp i hennes famn.

Resan tar aldrig slut

Jag minns tillbaka till en skollektion i högstadiet, det kallades teckning trots att väldigt lite handlade om just det. Vi gjorde stora målningar i gouache och Miras var något helt annat än de klumpiga färghaverier jag åstadkom. Hon visste vad hon gjorde, kändes det som, och hade något att säga med sina konstverk.

Jag dristar mig att fråga om det var hit hon var på väg hela tiden - till konsten och musiken?

- Man ska inte veta vart man är på väg, för då kommer man någonstans, säger Mira.

- Vad skulle hända då? frågar jag.

- Då skulle man nog vara en vis man, svarar hon. Drar på munnen. Skrattar välbekant.

Mi and L'au: Four pair of wings publicerades 10. juni.

Spela upp på Vimeo.

Mer om ämnet på Yle Arenan

Diskussion om artikeln