Tryggare skolväg för hundratals barn i Hangö
En tunnel ska ersätta den farliga korsningen vid bangården i Hangö. Och kustbanan ska repareras igen. En ny fin korsning vid Tynnismalmen kan nu också bli verklighet - förutsatt att Lojo stad betalar den dleen kostnaderna som statens pengar inte täcker. Tre projekt i Västnyland fick 28 av de drygt 360 miljoner euro som minister Anne Berner (C) på torsdagen berättade om.
Det finns endast ett större landsvägsprojekt i Västnyland som får pengar från den pott som minister Berner berättade om idag.
Lojoborna har länge lobbat för anslutningen till riksväg 25 vid Tynnismalmen. Nu gick det vägen. En helt ny planskild anslutning får nu 3,3 miljoner euro av staten.
Ny tunnel gör livet tryggare för skolbarn i Hangö
Hangöbanan får inga anslag för elektrifiering men i Hangö ska plankorsningen på bangården ersättas med en tunnel. Skolbarn använder den farliga korsningen varje dag. Staten ger 5 miljoner euro för tunnelbygget.
Hangös stadsdirektör Denis Strandell är väldigt nöjd över att tunneln äntligen blir verklighet.
- Det är alldeles toppenbra. Hundratals barn går över Korsmansgatan och järnvägen varje dag. Det kan vara väldigt farligt, också med tanke på de lastbilar som kör där varje dag, säger han.
Att Hangöbanan blev utan anslag för elektrifiering är han däremot desto mindre nöjd över.
- Man kan väl kalla det en favorit i repris att vi inte får pengar, konstaterar han krasst.
Strandell poängterar att elektrifieringen är av nationellt intresse.
- Staten måste ta sitt förnuft till fånga. Hangös hamn växer otroligt snabbt och en elektrifiering vore mycket viktig för Finlands industris konkurrenskraft, förklarar han.
Kustbanan ska bli bättre
Kustbanan får det största enskilda renoveringsbidraget för järnvägar. Staten ger 20 miljoner euro för reparation av kustbanans ytkonstruktioner och tunnlar. "I dagens läge måste trafiken begränsas på grund av banans skick," står det i motiveringen.
Sammanlagt får banorna 101 miljoner euro. Summan delas mellan 11 projekt.
Lojo måste betala det mesta själv
Korsningen ligger i närheten av ett stort affärsområde men används också av såväl brandbilar och ambulanser eftersom brandstationen och sjukhuset ligger i närheten.
Stadsdirektören i Lojo Mika Sivula välkomnar det färska beskedet.
- Trafiken i den nuvarande korsningen är allt livligare. Korsningen är otrygg.
En ny korsningslösning gör det också möjligt att bygga ut området.
Vi har en färdig plan för området som gör det möjligt att skapa upp till 570 jobb i området men planen får inte förverkligas förrän korsningen är förnyad.
- Vi har en färdig plan för området som gör det möjligt att skapa upp till 570 jobb i området men planen får inte förverkligas förrän korsningen är förnyad. Dessutom har det populära småhusområdet i Gunnarla blivit isolerat då vi inte har kunnat öppna andra ändan av området för trafik.
Korsningsdilemmat har med andra ord försvårat utvecklingen på andra sidan av Lojoåsen, det så kallade Nummentaustaområdet.
Sivula berättar att den statliga Närings-, trafik- och miljöcentralen kräver att det byggs en planskild korsning vid Tynnismalmen. Den beräknar kosta 10 miljoner euro. Dagens bud om 3,3 miljoner av staten är betydligt mera än staten tidigare har lovat. Men Lojos andel blir trots allt närmare 7 miljoner euro.
- Jag kommer att förorda satsningen. Lojo vill växa och det här är den enda stora trafikinvesteringen vi nu har i sikte. Det är heller inte sannolikt att staten senare skulle erbjuda oss mera pengar för korsningen i Tynnismalmen, säger Sivula som tror att Trafikverket i höst tar ställningen till den trafikplan för Tynnismalmen som redan finns.
Tynnismalmen ligger några kilometer sydväst om Lojo centrum.
9.6.2016: Artikeln har uppdaterats med kommentarer av Hangös stadsdirektör Denis Strandell.
Artikeln rättades 10.6.2016. Det stod felaktigt att Tynnismalmen är öster om Lojo centrum i stället för sydväst.