Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Västmetrons Kokkinen tänker inte avgå trots krav från Helsingforspolitiker

Från 2016
Uppdaterad 14.07.2016 13:43.
Matti Kokkinen vid bygget av västmetron.
Bildtext Vd Matti Kokkinen tänker inte avgå självmant. Arkivbild.
Bild: YLE/Helena von Alfthan

En kvartsmiljard euro för mycket, en misslyckad automatisering och nu en försening på obestämd tid. Nu har bland annat Helsingforspolitikern Björn Månsson (SFP) fått nog av västmetrovd:n Matti Kokkinen - men Kokkinen vill fortsätta på sin post.

Björn Månsson tror inte på att Matti Kokkinen har kapacitet att ro i land västmetroprojektet. Han påpekar att det är västmetrobolagets styrelse som tillsätter eller avsätter sin ledning, men ...

Björn Månsson
Bildtext Björn Månsson (SFP) kräver västmetrovd:n Matti Kokkinens avgång.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

- Det kan ju hända att vd Matti Kokkinen drar sina slutsatser själv, och avgår, säger Björn Månsson, fullmäktigeledamot i Helsingfors (SFP) samt styrelsemedlem i Helsingforsregionens trafik (HRT).

Matti Kokkinen konstaterar själv att det är bolagets styrelse som beslutar om vd:ns arbetsförhållande. Han har inga tankar på att avgå självmant.

- Jag vill göra mitt allt. Styrelsen avgör sedan om jag är rätt person eller inte, säger vd Matti Kokkinen.

Kokkinen: Experterna bedömde tidtabellen fel

Matti Kokkinen säger sig vara mycket besviken över att västmetrons tidtabell inte håller.

- Hittills har vi haft uppfattningen att tidtabellen är tajt men att den är genomförbar. Nu när det kommit fram att det inte sedan heller lyckas så är jag väldigt besviken.

Enligt Kokkinen har informationen, om den funnits, inte gått fram. Han hänvisar till den grupp experter som borde ha kunnat bedöma om tidtabellen håller.

- Den bedömning som experterna gjort om hur lång tid som behövs för testningsskedet har tydligen varit felaktig, säger vd Matti Kokkinen.

Informationen fanns redan på torsdag

Det är västmetrobolaget som ansvarat för bygget, men nu landar problemet i famnen på HRT.

- Det är vi som måste hosta upp pengar för den ersättande trafiken. Vi har ju reservplaner för det här ändamålet, men det har ju inte varit det minsta tal om att det skulle bli så här grova förseningar, säger Björn Månsson.

Det var på fredagen den 10 juni som nyheten briserade att västmetron försenas med flere månader. Förseningen var ändå ett faktum redan 24 timmar tidigare.

- Efteråt har det kommit fram att HRT:s byrå fick reda på det här redan på torsdag, men vi i styrelsen fick reda på det först på fredag, då det blev offentligt, säger Månsson.

metrobygge på Torrfurstigen 6 i februari 2015
Bildtext Ännu är man inte redo att montera ned byggarbetsplatserna kring västmetrobygget.
Bild: Yle/Helena von Alfthan

Att det dröjde till fredag handlar om arbetsprocesser.

- Det besked som kom på torsdagen var förhandsinformation, och det var först på fredag som västmetrobolagets styrelse sammanträdde och man konstaterade att det här inte går, säger Månsson.