Hoppa till huvudinnehåll

Österbotten

Mer service nödvändigt om turismen i Kvarken ska öka

Från 2016
Rurik Ahlberg och Tomas Häyry
Bildtext Rurik Ahlberg och Tomas Häyry.
Bild: Yle/Sarah Karjalainen

Tydligare mål med marknadsföringen och fler vågade satsningar i skärgården. Tomas Häyry och Rurik Ahlberg tror på Kvarken.

Vasas stadsdirektör Tomas Häyry är nöjd med marknadsföringen för Kvarken men efterlyser klarare mål.

- När man marknadsför måste man ha en klar strategi. Vad är vi ute efter?

Han vill se ett gemensamt mål för städerna, kommunerna och lokalbefolkningen vad det gäller till exempel besökarantal.

I Vasaregionen finns nu två verktyg för att marknadsföra Kvarken, Visit Vasa och föreningen Världsarvet i Kvarken. Korsholms kommundirektör Rurik Ahlberg tycker att det fungerar bra.

- Det har fört med sig mycket bra synlighet.

Men synligheten räcker inte, säger Ahlberg.

- Människor som kommer hit måste också få det de vill ha här: god mat och övernattning.

Efterlyser fler lokala aktörer

Förra året hade Kvarken 340 000 besök, en siffra Tomas Häyry är helt nöjd med. Det han inte är nöjd med i dagsläget är att besökarna inte spenderar pengar på plats.

- Det räcker inte bara med att det kommer bilar och vänder på Salteriets parkeringsplats.

- Om vi jämför med Lappland så använder besökarna där fler tjänster och lämnar mer pengar efter sig.

Rurik Ahlberg önskar att mer pengar blev kvar, gärna i lokala företag.

- I Åbolands skärgård finns många bed and breakfast och flera små restauranger. Vi skulle behöva mer aktivitet här också.

Han tror att försiktigheten bland lokalbefolkningen kan härröra från 1997 när Replot bro öppnades.

- Då fanns det många satsningar som inte lyckades, och jag tror att vi fortfarande är kvar i sviterna av det.

En vändpunkt tror han kan vara den satsning i Klobbskat där man bygger lyxigare övernattningsalternativ.

- Det kan nog hända att det är det här som behövs, att den första på flera år vågar satsa.

Unik miljö

Ahlberg hoppas att Kvarken kan bli ett område som lokalbefolkningen söker sig till i större utsträckning.

- Sen hoppas jag att skolklasser och pensionärsgrupper på något längre avstånd också hittar hit oftare.

De internationella gästerna är förstås färre, men enligt Ahlberg lika viktiga för att behålla det goda ryktet också utomlands.

På längre sikt hoppas han på ett hotell med goda restaurangmöjligheter.

- Kring det här är det mycket lättare att skapa annan service.

Tomas Häyry håller med, det behövs ett hotell i Kvarken. Han tror också att de internationella gästerna kommer att bli fler.

- Det är frågan efter turister som är ute efter naturupplevelser.

- Det är en stor global trend att man vill ut i naturen. Den här trenden ska vi rida på, säger Ahlberg.

Han tror att det finns en stor hemmablindhet som gör att vi inte förstår vilken unik miljö vi har här, och Häyry håller med.

Han minns en händelse med en tysk besökare som utropade “oj vad ni har vackra stenar här!”.