Nu får Raseborg sina första riktiga trafikljus
Raseborg hade hoppats på en rondell, men nu får korsningen mellan Tenalavägen och riksväg 25 i stället trafikljus innan årets slut. I projektet ingår också en cykel- och gångväg längs Tenalavägen.
Grävarbetena kör igång i slutet av sommaren meddelar Närings-, trafik- och miljöcentralen (NTM) som har hand om projektet. Cykel- och gångvägen blir runt en kilometer lång och placeras österom Tenalavägen. På samma sträcka ska vägbelysningen förnyas.
I den så kallade Nestekorsningen har det skett många olyckor och där bildas ofta köer vid rusningstrafik. Nu är tanken att trafiken ska bli säkrare och smidigare.
Hela projektet kostar staten 1,2 miljoner euro.
Mia Skog är Österbybo och har barn som tar sig över den livligt trafikerade Tenalavägen på väg till skolan. Skog är glad över att något äntligen görs åt korsningen och tycker trafikljus är en bra lösning.
- Trafikljus gör det tydligt och klart för barn. Är det röd gubbe står du stilla och är det grön gubbe så går du över vägen.
Nervpirrande korsning
I dag är den här korsningen ganska nervpirrande för mig som förälder säger Skog.
- Vi har många gånger övat med min dotter hur man kommer över korsningen. Man måste se åt många håll för att se om man kan gå över.
Mia Skogs yngre barn får ännu inte korsa vägen ensam.
- Det är nog bäst att vara lite äldre och förståndigare innan man virrar omkring i den här korsningen. Forskning visar ju att man borde vara upp till tolv år då man rör sig på sådana här områden. Vår dotter var tio år då hon fick börja cykla här.
"Trafiken löper smidigare i rondell"
Transportföretagare Ulf Österman säger att korsningen är problematisk för långtradare särskilt i rusningstrafik. Österman är vädigt tydlig med att han föredrar en rondell framom trafikljus.
- Om det byggdes en rondell skulle trafiken ju löpa smidigt. Genom att bygga trafikljus går man många tiotals år tillbaka i tiden. En stor riksväg i Finland ska inte ha några trafikljus.
I sina utlåtanden till NTM-centralen har Raseborgs stad genom åren talat för en rondell i korsningen. NTM-centralen har gett tummen ner för en rondell bland annat på grund av utrymmesbrist.
Svårt att bygga rondell
Jan Gröndahl är teknisk direktör i Raseborg och han utgår från att staten har gått in för trafikljus av ekonomiska skäl. Han säger att det tekniskt kan vara svårt att bygga en rondell.
- Tekniskt sett ryms en rondell på det här området men det är inte så lätt att bygga en. Hela väglinjen måste då flyttas mot Tenalahållet i och med närheten till järnvägen.
Sedan tidigare finns det endast mindre trafikljus vid brandstationerna i Raseborg.