Han byggde sin egen mahognyracer
En massa mahogny, lite mässing och mycket muller under luckan. Om några dagar får Calle Berlin äntligen sjösätta sin trettiotalsinspirerade runabout.
Det började där en tråkig utbildning slutade. Calle Berlin hade utbildat sig till ingenjör, men tyckte att jobbet inte var tillräckligt praktiskt. Han ville bli båtbyggare och fick småningom anställning på ett företag som är specialiserat på träbåtar. Under fritiden fick han bygga sin drömbåt.
Pärlan står i en hall på varvsområdet i Runsala, Åbo. Inspirationen kommer från Criss Crafts Barrel Back som byggdes under 1930-talet. Som namnet på förlagan antyder, så påminner akterpartiet om en tunna och saknar kant mellan däck och skrov. Båttypen kallas runabout och har dubbla brunnar. Och förstås en V8 under luckan. Det är en hederlig gjutjärnsklump på 350 kilo och växellådan väger ytterligare 50 kilo. Propellern snurrar lika snabbt som motorn och toppfarten borde vara över fyrtio knop. Styrningen är äkta sextiotal, den sköts av en ratt från en VW-Bubbla.
Trots trettiotalsformerna är båten byggd med kallbakning som är en betydligt modernare metod. Skrovet är byggt av två lager faner i kors som är limmat med epoxi. Utanpå finns längsgående faner. Det ser ut som massiv mahogny, men är alltså en laminerad konstruktion, säger Berlin.
Han ville inte bygga en replika utan en modern klassiker med passande beslag och detaljer. Helt enkelt har det inte varit att få tag på allting och en del av delarna fick Berlin beställa från USA. Nu är det bara några däcksbeslag som ska på plats, sen är det sjön som kallar.
Projektet har varit långt. Berlin räknar med att han lagt ut 1 200 timmar på båten under fem års tid, alltså ett helt årsverke. I dagarna är det äntligen dags för sjösättning. Motorn är provkörd och propellern är installerad, så allting ska fungera. Det känns bra nu, säger Berlin.
Artikeln uppdaterad klockan 18:42, Calle Berlins namn rättat.