Elisa tillvaratar Anvias svenskspråkiga kundservice
Enligt Elisa behöver Anvias svenskspråkiga kunder inte vara oroliga över att den svenskspråkiga kundservicen skulle försämras i och med affären mellan Elisa och Anvia.
- Det finns fler möjligheter med affären än faror, säger Harri Suokko, vd för Anvia Telecom.
- Kundens urval och möjligheter blir större. Elisa vill vara marknadsledande och då måste servicen vara bra på alla språk, säger Ari Punkkinen vid Elisa.
Svensk TV försvinner inte
Punkkinen säger att Elisa har förstått att en del varit oroliga över vad som ska hända med de svenska tv-kanalerna i samband med att Anvia blir en del av Elisa. Enligt Suokko och Punkkinen behöver Anvias kunder inte vara bekymrade. Elisa kommer genom ett avtal att ta över Anvias Svea-TV.
Det innebär att de svenska kanalerna inte försvinner, men hur prissättningen kommer att se ut i framtiden är i det här skedet för tidigt att säga.
- Vi har inte planerat någon prishöjning, men vi måste följa med marknadsutvecklingen, säger Suokko.
Svenskspråkig kundservice baserad på Anvias kunnande
Elisa kommer att fortsätta att utveckla sin svenska kundbetjäning. Detta genom att ta tillvara på det kunnande som finns hos Anvia när det kommer till service på svenska.
- De svenskspråkiga som är anställda vid Anvia Telecom är på en bra plats och de kommer att utnyttjas av Elisa i hela landet, i stället för bara Österbotten, säger Suokko.
I framtiden kan det också bli aktuellt med fler arbetsplatser för att säkerställa den svenska kundservicen.