Få känner till patientombudsmannen i Borgå
Borgå stads patientombudsman Meiju Mäkinen kontaktas i medeltal av bara en missnöjd klient i veckan. Det kan tolkas på två olika sätt.
- Endera har Borgåborna inte insett att staden erbjuder den här tjänsten eller så har vi det ganska bra inom vården, funderar Meiju Mäkinen.
Mäkinen har varit patientombudsman sedan oktober ifjol. Takten var ungefär likadan för hennes föregångare.
- Vad jag hört av andra patientombudsmän i Finland så är ett fall i veckan helt normalt för en stad av Borgås storlek. Men tillsammans med de andra ombudsmännen har vi funderat på om det finns tillräckligt med kännedom om att kommunerna erbjuder den här tjänsten.
Kontaktas främst i två ärenden
Det är främst i två olika ärenden som folk hör av sig till Meiju Mäkinen.
- Endera anser klienterna att de utsatts för ett vårdfel eller att de blivit osakligt bemötta. Bemötandet handlar de flesta fall om.
Borgå stads patientombudsman kan kontaktas i ärenden som gäller patientens rättigheter. Ombudsmannen kan ge råd och assistans gällande patientlagen och kan hjälpa patienten att fylla i blanketter som behövs för att föra ärenden vidare.
Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt har en egen patientombudsman. Till Mäkinens jobb hör ärenden som har att göra med bland annat hälsostationerna, munhälsovård, hemvård, rehabilitering och skolhälsovården.
Läs mera om Borgå stads patientombudsman på stadens webbsida.