Borgå lockar turister på nytt sätt
Marknadsföringen av Borgå som turistort verkar ta skruv. Staden har inför sommaren satsat stort på marknadsföring via nya kanaler.
Bland annat kan turister och intresserade dagligen via stadens Instagram-konto få tips om vad som är på gång i centrumkvarteren.
Det finns ett Snapchat-konto där man i realtid kan följa med sommarstämningen i Borgå i form av videor.
Borgå har också öppnat en WeChat-sida med tanke på den ökande skaran av kinesiska resenärer. WeChat är en kinesisk motsvarighet till Facebook.
Resenärer lockas dessutom till staden av låten Sagolika Borgå som spelas på de kommersiella radiostationerna.
Synlighet i Helsingfors
Borgå får den här sommaren synlighet i Helsingfors i och med samarbete med huvudstadens turistinformation.
Tilläggssynlighet hämtar också den digitala reklamen i Sanoma Medias mobilnät samt utomhusreklam i augusti vid spårvagnshållplatser i Helsingfors.
Turistinformationen vid Mannerheimgatans bro besöktes i juni av totalt 2 627 resenärer. Största delen av dem var finska, tyska och ryska turister.
De har visat intresse för bland annat sommarbussen Rinkeli, chokladbutiker, kryssningar och kajaker.