Hoppa till huvudinnehåll

Västnyland

Södra Finlands största terrängcykelcenter öppnar i Fiskars

Från 2016
Terrängcyklister testar den nya banan i Fiskars.
Bildtext En ny röd bana byggs som bäst invid Borgbyträsket i Fiskars.
Bild: Flowriders

Södra Finlands största terrängcykelcenter öppnar inom kort i Fiskars. 60 kilometer terrängscykelrutter ska öppna kring bruket.

Radio Vega Västnyland: Nytt terrängcykelcenter byggs i Fiskars - Spela upp på Arenan

All sorts cykling som hobby ökar rejält i Finland just nu och i Fiskars tar man vara på trenden.

Första augusti öppnar 30 kilometer terrängcykelbanor runt Fiskars bruk och nästa år 30 kilometer till. Allt kommer att vara öppet för alla och det kostar inget.

Dessutom ska det gå att hyra en del cyklar från och med nästa år. I september 2018 ska allt vara färdigt och då är också hela cykeluthyrningen färdig. Den placeras centralt i en av de små stugorna bakom det gamla magasinet.

Terrängscyklingsbana i Fiskars.
Bildtext Terrängcykelrutterna är av olika svårighetsgrad. Här kan man också välja att köra över stenpartiet eller bredvid.
Bild: Yle/Tove Virta

Kiosken på torget i Fiskars ska vara den centrala punkten och där ska finnas bland annat kartor och information tillgängliga.

Tanken är också att cyklisterna ska kunna använda sig av servicen i bruket, såsom mat eller övernattning.

Fyra svårighetsgrader

De stora höjdskillnaderna runt bruket gör det möjligt att skapa krävande rutter. Som högst är höjden 70 meter.

Banorna delas in i grön, blå, röd och svart. Grön är en mycket lätt rutt medan svart är mycket krävande, för vana åkare.

En cyklist testar den nya banan i Fiskars.
Bildtext En av Flowriders cyklister testar den nya röda banan.
Bild: Flowriders

- Gröna rutter passar för alla. Det kommer inte att finnas så många kilometer svarta bansträckor. De är avsedda för riktiga terrängcykelentusiaster, säger Jukka Henttu som är en av de aktivaste banbyggarna.

Trickbana på kalhyggen

På ett par platser där skogen nyligen kalhuggits formar man om banan lite mer så att den blir en trickbana med branta kurvor. Annars förbättrar man endast befintliga stigar för att bevara naturen så mycket som möjligt.

- Vi använder så mycket naturliga stigar som möjligt. Hjortarna har gjort en hel del förarbete. Vi förbättrar dem endast lite för att kunna cykla, säger Henttu och lyfter upp att de är måna om att bevara naturupplevelsen.

En led går också längs en gammal väg som för ett par hundra år sedan troligen använts för hästtransporter.

En mossig trädrot längs terrängcykelbanan i Fiskars.
Bildtext Flowriders vill bibehålla naturupplevelsen.
Bild: Yle/Tove Virta

De konstruktioner som tillverkas ska smälta in i naturen och byggs därför av naturmaterial. Stenar, stockar eller tunnare trädstammar blir spångar, små broar eller stöd på branta platser.

De vägvisare som ska finnas längs hela banan ska vara enkla träkonstruktioner.

En spång över en liten bäck i Fiskars, längs den nya banan för terrängcykling och stiglöpning i Fiskars.
Bildtext En bro har byggts över ett dike.
Bild: Yle/Tove Virta

- Vem som helst ska hitta lätt. Det ska vara speciellt tydligt på ställen där man kan välja olika vägar.

De designas av grafiker och träkonstruktionerna planeras av träsmeder, alla från Fiskars.

Bana öppen också vintertid

Bygget av en del av en mer avancerad röd bana är för tillfället igång vid Borgbyträsket. En grävmaskin har gjort grovjobbet på kalhygget.

Kurvorna ska vara rätt vinklade och skvättarna rätt dimensionerade för att färden ska löpa smidigt med terrängcykel.

Här ska den nya terrängscyklingsleden gå, men här är marken ännu inte bearbetad.
Ny terrängcyklingsbana i Fiskars.
Jämförelse av två bilder: Skogsmark görs om till stigar i skogen. Här vid trickbanan på ett kalhygge.
Bilder: Yle/Tove Virta (vänster), Yle/Tove Virta (höger)

En bana kommer att vara öppen också vintertid. Cyklarna med tjocka däck, så kallade fatbikes, gör det möjligt att köra också i snö och halka.

- Den rutten blir cirka 10 kilometer, säger Henttu.

Banorna ska gå söder och väster om bruket, största delen över Fiskars mark. Cirka 10 kilometer väster om bruket går också över Raseborgs mark.

Trädslagsstig finns redan

Från tidigare finns några utstakade vandringsstråk i Fiskars, exempelvis en två kilometer lång trädslagsstig. Längs den ska man känna igen de 23 olika trädslag som finns i bruket.

En spång för stiglöpning och terrängcykling längs en ny bana i  Fiskars.
Bildtext Träspångarna går bland annat över trädens rötter så att de inte ska skadas.
Bild: Yle/Tove Virta

- Så framöver kanske vår verksamhet här inte bara är ett cykelcenter utan mer ett friluftscenter, säger Henttu.

Stora delar av terrängcyklingsrutterna ska också kunna användas av exempelvis stiglöpare.

Allt började med aktiva cykelentusiaster

Jukka Henttu, som till yrket är båtbyggare, jobbar för tillfället halvtid med att bygga upp cykelcentret.

Han flyttade till Fiskars för 15 år sedan. Terrängcykling hade han då sysslat med redan under 10 års tid, från det att terrängcyklarna kom till Finland. I Fiskars hittade han sedan andra som var intresserade av terrängcykling och andra extremsporter.

Jukka Henttu från föreningen Flowriders  med den nya terrängcyklingsbanan i bakgrunden.
Bildtext Jukka Henttu framför den röda banan. Om några år har skogen börjat växa upp på kalhygget igen så att rutten går genom skogen.
Bild: Yle/Tove Virta

Både unga och äldre har sportat tillsammans med allt från att och surfa till att åka snowboard och klättra, men de hade inte bildat någon förening förrän ifjol.

- Vi är ett gäng cykelentusiaster som från början ville bygga banor åt oss själva.

Därför tog sportgänget kontakt med Fiskars för att fråga om de kunde få bygga rutter på Fiskars marker, nära byn.

- Det går riktigt bra, om ni vill kan det bli ett större projekt än så fick vi till svar, säger Henttu.

Gänget övervägde sedan om de hade tid och kraft att bygga banor av internationell standard samt skapa en större grej som kunde gagna bruket.

- Vi ansåg att vi hade möjlighet och kunskap till det. Vi har fin natur och bra rutter här. Dessutom är Fiskars en fin plats att vistas i. Vi har besökt olika platser utomlands och provat på olika banor. Så det finns möjlighet att det här kan bli internationellt, säger Henttu.

Flowriders vill främst sporta, inte tävla

Ifjol blev det sedan dags att organisera sig i form av föreningen Flowriders. Dess mål är att utveckla lokala utesporter för barn, unga och vuxna.

- Juniorarbetet är viktigt för oss. Vi har varje vecka en körtid för juniorer och vi ska också ha cyklar för juniorer.

De har inte någon större ambition att vinna tävlingar utan främst att skapa bra möjligheter i byn att idka olika extremsporter.

En bit av rutten längs terrängscyklingsbanan som byggs i Fiskars.
Bildtext Här har använts endast några smala trädstammar och stenar för att att förbättra den branta lutningen.
Bild: Yle/Tove Virta

- Visst kommer vi att ha någon liten tävling, men mest cyklar vi för nöjes skull, säger Henttu.

En tävling hålls i alla fall i höst på en av banorna.

Helhetsbudgeten går på cirkla 80 000 euro. Centret har fått 65 procent av summan från EU:s Leader-projekt. Just nu bygger mellan fem och tio personer aktivt på banorna, till det kan läggas en hel del talkokraft.

- Vi som bor i Fiskars är vana att delta i talkon, säger Jukka Henttu med ett leende.

Diskussion om artikeln