Hoppa till huvudinnehåll

Huvudstadsregionen

Små glassfabriker i huvudstadsregionen utmanar de stora

Från 2016
Uppdaterad 14.07.2016 15:52.
En glasstrut.
Bildtext Strut eller kopp? Av en småproducent eller ett stort internationellt företag?
Bild: Yle/ Frida Lönnroos

I huvudstadsregionen finns det fyra små glassfabriker. Helsingfors stad har i år försökt ge de mindre producenterna bättre chanser att få en kiosk.

De flesta glasskiosker i gatubilden ägs av stora företag som Unilever och Nestlé men senaste åren har också småföretagare och deras glass hittat sin plats.

Helsingin jäätelötehdas, Caminito, Jädelino och 3 kaverin jäätelö är fyra glassproducenter som vågat satsa på huvudstadsregionen.

Tiina Karhu från Jädelino är nöjd med utvecklingen men tycker det skulle rymmas fler nya företagare.

- Det är just högklassig glass som skulle jag vilja se mera av, säger hon.

Jädelino glassfabriken ligger i Slakthuset i Helsingfors.
Bildtext Glassfabriken Jädelino ligger på Slakthusområdet i Helsingfors.
Bild: Arda Yildirim

Det är ändå inte helt lätt att grunda en liten glassfabrik.

- Man behöver mycket kapital och en stor team bakom sig, säger Sari Laakso från den nuförtiden medelstora glassfabriken Caminito.

Reglerna kommer och går

Regeringen har bestämt att avreglera sockerskatten i början av 2017. I annat fall skulle Jädelino ha haft det ganska knaggligt nästa år. Glassfabriker betalar i dag 95 cent skatt per kilo för sina glasser.

- Gränsen för att betala skatt var 10 000 kilogram glass per år och vi såg ut att närma oss det jättesnabbt. Det är en stor summa för småföretagare, säger Karhu.

Finlands korta sommar gör det jätteriskabelt att öppna glasskiosk.

― Sari Laakso, Caminito

Anette Magi på Helsingin jäätelötehdas påpekar att det också är svårt att grunda en glasskiosk i huvudstadsregionen.

- Det krävs tillstånd av byggnadstillsynsverket, hyreskontrakt och godkännande av hälsoinspektionen. Så måste man se till att den elektriska installationen blir gjord. Och man måste ju ha ett bra ställe som har en tillräckligt stor kundström.

Kort sommar för produktutveckling

När man startar sitt företag är det viktigt att ha själva produkten klar i huvudet.

- Små glassfabriker måste ha bra produkter och klara mål för hur långt de vill och kan gå som ett företag, säger Sari Laakso.

Under övervakande ögon produceras det bästa glass.
Bildtext Glassen produceras under övervakande ögon.
Bild: Arda Yildirim

Ursprungligen från Kouvola har Caminito nuförtiden sin produktion i Esbo i Finno och har vuxit mycket de senaste åren.

En glasskiosk ger märket synlighet och reklam, men det lönar sig sällan att öppna kiosk bara för själva kioskinkomsten.

- Vi har haft det bra med vår kiosk i Tomtbacka gård, men Finlands korta sommar och ombytliga väder gör det jätteriskabelt att öppna glasskiosk, säger Laakso.

Tiina Karhu från Jädelino i Slakthuset.
Bildtext Enligt Tiina Karhu är det just djungeltrumman som gäller när man vill testa nya glasser. - Varje dag får vi besök av nya kunder som har hört om våra produkter, vilket är fint för att vi själva gör inte så mycket reklam för dem.
Bild: Arda Yildirim

Samarbetsvilliga myndigheter

Trots det stränga regelverket med bland annat temperaturmätningar och droppskydd bland utmaningarna Tiina Karhu hälsoinspektörerna är väldigt samarbetsvilliga.

- Man behöver bara fråga så berättar de hur saker och ting ska vara.

Finlands äldsta glassfabrik Helsingin jäätelötehdas har också gott att säga om Helsingfors stads nyaste försök att få in fler aktörer bland glasskioskföretagarna.

Kunder uppskattar lokalmat och olikhet.

― Annette Magi, Helsingin jäätelötehdas

- Om gamla kioskföretagare har skött sina plikter och vill fortsätta kan de förlänga sina avtal med fem år. På det sättet undviker man situationen där stora företag äter de små och utbudet krymper till två multinationella företag. Eftersom vi säljer våra produkter främst från kiosker var det här beslutet livsviktigt, säger Magi.

Framtiden för småföretagare

Fast nya glasställen öppnas har till exempel Helsingin jäätelötehdas varit med på marknaden i nästan hundra år.

- Det fjärde generation växer upp just nu. Förhoppningsvis tar de över vårt familjeföretag.

Det är inte så tråkigt vid anställda heller.
Bildtext Här är det kolaglass som blir till, mitt i Esbo.
Bild: Arda Yildirim

Helsingfors stads inställning till kioskföretagsamhet är i avgörande ställning. De senaste åren har staden konkurrensutsatt många företag.

- Kunder uppskattar lokalmat och olikhet. Hoppas staden skulle minnas det här i fortsättningen, önskar Magi.