Ingen kundflykt från Anvia
Affären med Elisa ser inte ut att ha lett till någon större kundflykt från det österbottniska telebolaget Anvia.
Kundomsättningen under den senaste månaden har varit normal, uppger Harri Suokko som nyligen utnämndes till Elisas regiondirektör i Österbotten.
Enligt Suokko rör sig Anvias kundomsättning normalt kring 10 procent och några större avvikelser har man alltså inte kunnat se i den statistiken sedan affären med Elisa blev klar i juni.
- Konkurrenterna har dock blivit mera aktiva i att försöka locka bredbandskunder i området, säger Suokko.
Klarnar i höst
I höst fattar Elisa beslut om vilka delar av Anvias tjänster som kommer att finnas kvar efter affären mellan de två telekombolagen. Enligt Suokko är det fullt möjligt att en del av Anvias tjänster fortsätter som förut. Avgörande blir hur funktionella och kostnadseffektiva tjänsterna är.
- Kunderna kan i vilket fall som helst förvänta sig en lång övergångsperiod, säger Suokko.
Vad som kommer att hända med Anvianamnet är ännu oklart. Enligt Suokko borde det klarna i höst.
- Vid tidigare företagsköp som Elisa gjort har namnet på bolagen införlivats i Elisa, säger Suokko.
Många som ringer
För tillfället är det många som är i kontakt med Anvias kundtjänst. Enligt Suokko beror det delvis på sommarens åskväder som ställt till med problem.
- Det är ungefär 10 minuters väntetid just nu, säger Suokko.
Det var vid en extrainsatt bolagsstämma på Anvia i slutet av juni som beslutet fattades att bolagets kärnverksamhet övergår i Elisas ägo.